GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDyktatura reżyserów
Strona 8 z 10
Reżyserowane przez niego przedstawienia wywołują żywe reakcje publiczności oraz burzliwe dyskusje wśród operowych fanów i recenzentów. Szybko jednak okazało się, że jest reżyserem bardzo nierównym. Jego warszawski Król Roger Szymanowskiego i pozostałe realizacje Otello, Dama Pikowa nie budziły już tak pozytywnych opinii. Ale zrealizowany w 2009 roku w Operze Wrocławskiej Król Roger okazał się przedstawieniem bardzo udanym ze świetnie rozplanowaną i czytelną dramaturgią oraz klimatem. Równie wysoko oceniono jego dwukrotną realizację najpierw w Poznaniu następnie w Warszawie Andrea Chenier Giordano. Studium terroru, w które wpisał Treliński tragiczne ludzkie losy. Pełno tu wymownych symboli i aktualnych odniesień. – napisałem w swojej recenzji po poznańskiej premierze Andrea Chenier. Z kolei niewielkim sukcesem zakończyła się premiera Borysa Godunowa, którego inscenizacja była najpierw prezentowana z sukcesem w Wilnie. Zrealizowany w 2012 roku na scenie Opery Narodowej Holender tułacz, został rozniesiony przez krytyków na strzępy. Traviata z 2010 roku też nie budzi mego entuzjazmu. Jakoś nigdy nie przypadły mi do gustu prace Adama Hanuszkiewicza, który większość tworzonych przez siebie przedstawień operowych sprowadzał do łóżka i damsko – męskich relacji. Przykładem tego były Traviata we Wrocławiu, Don Giovanni i Cosi fan tutte w Łodzi oraz Faust ks. Radziwiłła w Poznaniu. Natomiast z przyjemnością oglądam, to co proponuje w swoich inscenizacjach Laco Adamik – Czarodziejski flet w Warszawie, Aida w Bytomiu, Straszny dwór i Chopin we Wrocławiu, Carmen w Łodzi i Krakowie, a ostatnio Kniaź Igor we Wrocławiu, są przedstawieniami sprawnie zrealizowanymi. To co proponuje Adamik z jednej strony uwzględnia autorskie didaskalia, z drugiej strony jest przekładane na język nowoczesnego teatru w pełni podporządkowanemu współczesnemu postrzeganiu i emocjom. Na dodatek Adamik słyszy muzykę i jest w swoich reżyserskich poczynaniach bardzo konsekwentny.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |