GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDyktatura reżyserów
Strona 5 z 10
Wyjątkowo cenię prace Harrego Kupfera, który jest twórcą jednej z najpiękniejszych – jakie widziałem – inscenizacji Holendra tułacza Wagnera (Festiwal w Bayreuth – 1983 rok), oraz Jean – Pierre Ponnela, którego Tristana i Izlodę uważam za jedną z najbardziej udanych inscenizacji tego dramatu (Festiwal w Bayreyth – 1981). Nie inaczej jest w przypadku Götza Friedricha i jego w większości odkrywczych, realizacji dzieł Wagnera i Verdiego na wielu europejskich scenach oraz Wernera Herzoga czasami zaskakującego widza jednym czy dwoma elementami nadającymi głębi emocjonalnej całej inscenizacji.
Zawsze z przyjemnością oglądałem przestawienia reżyserowane przez Herberta Wernicke, szczególnie podobali mi się jego Trojanie Berlioza (2000) oraz Don Carlos (2003) na Festiwalu w Salzburgu. W tych inscenizacjach niepodzielnie panują ludzkie emocje konsekwentnie i wyraziście przez reżysera ustawione w formie relacji między bohaterami dramatu. Podobnie było w przypadku Augusta Everdinga, który wyreżyserował pierwszy na naszych scenach Pierścień Nibelunga, (Teatr Wielki w Warszawie 1988-1989), a którego inscenizacje innych dzieł miałem okazję podziwiać w Wiedniu i Monachium.
To wyjątkowo dobrze słyszący muzykę reżyser potrafiący wywieść tworzoną inscenizację z jej ducha. Pamiętam jak wszyscy (ja również) zachwycali się reżyserią Martina Kušeja, który w 2002 roku w Salzburgu zrobił znakomitego Don Giovanniego. Reżyser w myśl zasady, że na białym tle wyraźnie widać każdą, nawet drobną skazę, tworzy opowieść o współczesnej moralności i konsumpcyjnym modelu życia. Robi to z godnym podziwu ironicznym ukłonem w stronę naszej rzeczywistości. Kušej konsekwentnie i czytelnie prowadzi każdego ze swoich bohaterów, bezlitośnie przy tym obnażając ich prawdziwe charaktery i oblicza. Istotnym czynnikiem budującym klimat tego przedstawienia jest światło, równie zimne jak scenografia.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |