GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDyktatura reżyserów
Strona 4 z 10
Podobną reakcję obserwowałem podczas przestawień w Bayreuth Tristana i Izoldy w 1999 roku wyreżyserowanego przez Heinera Müllera, który miał wizję umieszczenia akcji tego dramatu w pudełku, które w trzecim akcie przypominało wysypisko śmieci. Jeszcze dalej poszedł ostatnio w swoich twórczych „poszukiwaniach” Michał Znaniecki, który nie doszukawszy się w starej poczciwej Lukrecji Borgia duetu miłosnego sopranu z tenorem orzekł, że to pierwsza w dziejach „opera gejowska”.
Biednemu – kochającemu kobiety – Donizettiemu pewnie nigdy nawet przez myśl nie przemknęło, że zostanie prekursorem w tej dziedzinie! Jean-Pierre Ponnelle potrafił robić kapitalne przedstawienia, dzieł Mozarta szczególnie. Jednak reżyserując na Festiwalu w Salzburgu Don Giovanniego przedobrzył wymyślając symulację kopulacji głównego bohatera z Donną Elwirą. Skończyło się to wielką awanturą z naszą Teresą Żylis-Garą, która wyznała w jednym z wywiadów – Chciał byśmy z partnerem symulowali na scenie stosunek, co wydawało mi się wyjątkowo niesmaczne i wstrętne, więc kategorycznie odmówiłam! W konwencji filmu Planeta małp wystawiono w Monachium Rigoletto, bo podobno Książe jako szympans ma głębokie uzasadnienie psychologiczne. Tego typu przykłady można by mnożyć w nieskończoność!
Dobry nowoczesny teatr muzyczny Czy to oznacza, że współczesna reżyseria jest nie do przyjęcia? Ależ nie! Znam wiele pięknych przedstawień operowych, którym działania reżyserskie dodały emocjonalnej głębi i uchroniły ją przed banałem, z czym niestety często mamy doczynienia. Wystarczy przywołać legendarnego niemieckiego reżysera Waltera Felsensteina, którego nowoczesne w kształcie i formie przedstawienia Otella czy Czarodziejskiego fletu przeszły do historii opery. Podobnie jest w przypadku Wielanda Wagnera, który dokonał rewolucji w sposobie reżyserii oper i dramatów Ryszarda Wagnera, co szybko stało się obowiązującym wzorcem w niemieckiej strefie językowej.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |