GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszkowska „Halka” – wymiar lokalny czy uniwersalny? (1)
Strona 7 z 11
Za pomocą tych przenośni czyni wyrzuty wiarołomnemu kochankowi pod koniec drugiego aktu – Stumaniłeś gołąbeczka, a w trzecim tak opisuje swój los – Gołąbeczek nad górami,/Zatrzepotał skrzydełkami./Ale już nie bielutkiemi,/Lecz krwią własną czerwonemi/Zatrzepotał skrzydełkami,/I jak kamień spadł ku ziemi/…/ Z gołąbki trup, a opadająca linia melodyczna jej śpiewu ilustruje opisaną słowami sytuację.
W czwartym natomiast przypisuje ptakom więcej uczuć – I ptak drapieżny pisklęta/Karmi, otula i lula. Wcześniej ponadto identyfikuje się ze skowronkiem – Wzlecieć mi skowronkiem oraz jaskółką – bujać jaskółeczką po niebie (w arii z drugiego aktu Gdyby rannym słonkiem), a w scenie obłąkania w trzecim akcie stwierdza wprost – Bom ja jest ptak, przy czym tryle fletu naśladują trele skrzydlatej braci. Z kolei chór w obrazie kruka dostrzega zapowiedź tragedii – Kruk smutno wzleciał nad halą/Jak gdyby wietrzył. Również Jontek w swojej najsłynniejszej arii Szumią jodły wspomina – Jam do czarnych skał/Szedł w przepaście, bym ci ptaszę/Małe z gniazdka dał. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |