GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszkowska „Halka” – wymiar lokalny czy uniwersalny? (2)
Strona 1 z 9
Muzyczne metamorfozy opery
Moniuszko z rozmysłem i dość konsekwentnie posługuje się dwoma motywami przewodnimi. Pierwszy jest bezpośrednio związany z osobą tytułowej bohaterki i intonowany przez flet na samym początku uwertury, by powrócić następnie w akompaniamencie do pieśni Janusza Skąd tu przybyła mimo mej woli (jego emocjonalne wzburzenie znajduje wyraz w serii harmonicznych modulacji), orkiestrowym wstępie do drugiego aktu, a przetransponowany na wiolonczele rozbrzmiewa podczas opowiadania Jontka w trzecim akcie, wreszcie poprzedza śmierć Halki.
Drugi motyw jest bardziej pojęciowej natury i dotyczy życiowej sytuacji Halki, uwiedzionej i porzuconej przez Janusza. Stanowi on temat śpiewanej przez nią w pierwszym akcie pieśni Jako od wichru, w której dochodzi swych praw, a później występuje również w preludium do trzeciego aktu, a zwłaszcza w oskarżycielskiej scenie zbiorowej Nad biedną Halką zlituj się Panie!, towarzyszącej w następnym przybyciu do rodowej wioski weselnego orszaku Janusza i Zofii. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |