GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMoniuszkowska „Halka” – wymiar lokalny czy uniwersalny? (1)
Strona 6 z 11
Do pewnego stopnia podobnie zachowuje się Janusz, również pragnąc uniknąć kłopotliwej konfrontacji pomiędzy nią a ślubnym orszakiem, kiedy w czwartym akcie dosłownie powtarza jej słowa uchodźmy stąd!. Istnieje też wersja libretta, w której Janusz, nie wytrzymując naporu nieszczęść, do jakich sam się przyczynił (pewne wyrzuty sumienia odczuwa w sekstecie wypowiada Niegodnie uwiodłem ją), wzorem Lutomira usiłuje odebrać sobie życie, skacząc ze skały do płynącego w dole potoku, w którego wodach dopiero co zniknęła skrzywdzona przez niego dziewczyna.
Na koniec obydwie Halki – tę z poematu i tę z opery – spokrewnia motyw wielkodusznego wybaczenia sprawcom ich krzywd. Wolski przeniósł ponadto z poematu do libretta ornitologiczną symbolikę, na co zwrócił uwagę już Krzysztof Jasiński2 przy okazji swojej krakowskiej, plenerowej inscenizacji, mając Skałki Twardowskiego za naturalne tło akcji. I tak ukochanego Halki uosabia sokół – Jasiek, mój sokół, ptak szlachetny, ale zarazem drapieżny, którego ofiarą pada łagodny gołąb, z którym utożsamia się z kolei sama bohaterka – znęcił gołąbeczka. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |