opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wampuka czyli Rzecz o parodii w operze

Wszystko to układa się w swoisty postmodernistyczny kolaż, wskutek czego powstaje wciąż nieodparte wrażenie czegoś „już gdzieś słyszanego” (a to u Mozarta, a to Rossiniego czy Richarda Straussa). Ten ostatni – warto zauważyć – ożywił ze swej strony tzw. role spodenkowe, czyli konwencję obsadzania ról młodzieńców przez śpiewaczki (Oktawian w Kawalerze srebrnej róży, kompozytor w prologu do Ariadny na Naksos). W rok po Wampuce Ehrenberg napisał i wystawił w teatrze Kriwoje Zierkało kolejną operową parodię – Gościnny występ Wyjeckiego (Gastrol Ryczałowa). Po latach do eksperymentów tej sceny nawiązało niewątpliwie norymberskie studio operowe Nürnberg Pocket Opera Company, specjalizujące się w ekscentrycznych inscenizacjach operowej klasyki jak Lukrecja Borgia Gaetano Donizettiego, Wampir Heinricha Marschnera czy Jaś i Małgosia Engelberta Humperdincka. Pierwiastki parodystyczne odnoszą się w nich wszakże wyłącznie do strony teatralnej, przy równoczesnym poszanowaniu dla samej muzyki, perfekcyjnie wykonywanej, choć z udziałem zespołu instrumentalnego zredukowanego do zaledwie pojedynczej obsady.

                                                                                                  Lesław Czapliński



[1] Co na polski tłumaczy się jako „Kalafiorski”. 27 października 1987 roku w Teatrze Muzycznym w Lublinie odbyła się premiera tego utworu w nowym polskim tłumaczeniu Jana Emfazego Stefańskiego pod tytułem „Salon Pana Wzdęckiego”, a w Warszawskiej Operze kameralnej w latach dziewięćdziesiątych grano go jako „Salon pana Choufleuri”.

[2]  Jako Niemiec, pomysł ten Offenbach zawdzięczał być może Albertowi Lortzingowi i jego „Imprezie amatorskiej, czyli próbie operowej”, której bohater wraz ze swym służącym zatrudniają się jako śpiewacy u miłośnika opery, aby w ten sposób pozyskać jego względy, a wraz z nimi rękę córki.

[3] W Anglii z kolei pojawił się „Fałszywy Holender” (The Lying Dutchman, 1876).

[4]  Pierwowzorem mógł być „Mały Orfeusz” Prospera Didiera Deshayes’a, wystawiona w 1793 w Paryżu replika opery Glucka.

[5]  Bernard Le Bovier de Fontenelle „Reflexions sur l’art. Poétique“, par. 36 w: Oevres completes, t. 3, Paris 1818, s. 14

[6]  Wcześniej, po premierze „Tannhäusera”we Wrocławiu, student tamtejszej medycyny Hermann Wollheim przygotował na potrzeby zlotu studenckiego we Frankfurcie nad Odrą prześmiewczą wersję pod tytułem „Tannhäuser i bijatyka na Wartburgu” (Tannhäuser  und die Keilerei auf der Wartburg), graną potem i na scenach zawodowych.

[7]  Z utrzymanymi w formie włoskiej ariami, wykonywanymi ponadto w tym języku, mamy do czynienia także w przypadku Ewy, uświetniającej w duchu „cudzoziemszczyzny” bal w Hrabinie Moniuszki, oraz włoskiego Śpiewaka, urozmaicającego swym występem poranną toaletę Księżny Marszałkowej w Kawalerze srebrnej róży Richarda Straussa.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART