opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

69 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wampuka czyli Rzecz o parodii w operze

19 stycznia 1909 roku w awangardowym petersburskim teatrzyku, kierowanym przez wybitnego rosyjskiego eksperymentatora Nikołaja Jewreinowa, miała miejsce prapremiera Wampuki czyli afrykańskiej narzeczonej, pod każdym względem wzorcowej opery Władimira Ehrenberga, przez samego autora określonej jako parodia operowa w jednym akcie. On sam opracował też libretto, zainspirowany felietonem Anchara Mancepiłowa, pod którym to pseudonimem ukrywał się książę Michaił Wołkoński, a spektakl wyreżyserował Ungieri. Jest to historia  błąkającej się po pustyni tytułowej Wampuki, rozglądającej się za narzeczonym. Od niechybnej śmierci z pragnienia ratuje ją szlachetny rycerz Lodair, lecz uprowadza dziewczynę Strafokamil, król Szaliapinii (w operze, nie tylko rosyjskiej, panował wtedy ten słynny bas). W trakcie ich wesela zjawia się Lodair w przebraniu śpiewaka, lecz zostaje rozpoznany i skazany na śmierć.

Nikolaj Jewreinow a

Od niej ratuje go Merynos, zachowujący  incognito monarcha, ofiarą kaźni czyniąc Strafokamila. W krzywym zwierciadle, jak nomen omen nazywała się scena, na której Wampuka ujrzała światła rampy, ukazywała ona pompatyczność i nonsensowność wielkich widowisk operowych w stylu Afrykanki Giacomo Meyerbeera czy Aidy Giuseppe Verdiego. Sam tytuł stanowił trawestację zwrotu, wielokrotnie powracającego w rosyjskim tłumaczeniu libretta Roberta diabła przywołanego Meyerbeera, a mianowicie wam puk, wam puk cwietow podnosim (Pęk kwiatów, pęk kwiatów ofiarujemy), co stanowi poniekąd odpowiednik polskiego tyś pchła, tyś pchla, mię ku miłości tej, stanowiącego esencję „boskiego idiotyzmu” przekładów operetkowych librett. Od tego czasu słowo „wampuka” zaczęło żyć własnym życiem i oznaczać w ogóle wszelkie teatralne sztampy (w języku rosyjskim utworzono nawet czasownik „wampuczit’” na określenie aktorskiej pretensjonalności i minoderii), a w odniesieniu do opery jako rodzaju stało się synonimem anachroniczności jej martwych konwencji, co polski krytyk i kompozytor Mirosław Kondracki ujął aforystycznie, iż jest wczorajszą muzyką w przedwczorajszym teatrze („Ruch Muzyczny”nr 27 z 1971 roku, s. 10). 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART