opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-174.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

106 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

O Stefanie Sutkowskim (1)

Łańcut obejrzał miniaturowy singspiel Mozarta Bastien i Bastienne (1967) i monodram Domenico Cimarosy Il maestro di capella (1968), w którym Bernard Ładysz stworzył komediową rolę życia. Powodzeniem cieszyła się „operetka” z kolegium dominikańskiego w Zabiałach z połowy XVIII wieku Parnassus Reformowany czyli Apollo Prawodawca Raphaela Januszkiewicza / Wardockiego wystawiona latem w łazienkowskim Teatrze na Wyspie (1969); bawiły tam widzów, zapraszanych co sezon, przeraźliwe maszkarony Zofii Wierchowicz i, czasem, tak znamienici aktorzy, jak Zbigniew Zapasiewicz i Tadeusz Łomnicki (1972). W bibliotece księżnej Izabeli Lubomirskiej w Łańcucie Sutkowski znalazł nuty sielanki mitologicznej Zaślubiny Amora i Psyche Marcella Bernardiniego, zwanego Marcellem di Capua, nadwornego muzyka księżnej, a także drugą La serva padrona, nie Pergolesiego lecz Giovanniego Paisiella, nie grywaną na świecie prawie od dwustu lat. Oba tytuły pojawiły się na afiszach (1971).

Szarlatan 646-10

Te dziesięć pierwszych, pozornie przypadkowych premier, zawarło, jak w soczewce, ideę repertuarową teatru, którą Sutkowski realizował przez całe półwiecze. Składał się na nią polski i włoski barok wraz z dawnymi operami, Mozart, klasyka XX wieku i współczesność – poszczególne pozycje mało w Polsce znane i rzadko kiedykolwiek grane, jeśli w ogóle. Ale jednocześnie ideę swą wcielał w życie we współpracy z reżyserem Kazimierzem Dejmkiem w kierowanym wówczas przez Dejmka Teatrze Narodowym. Pierwsza wspólna premiera (1964) złączyła komedię Franciszka Zabłockiego Fircyk w zalotach z operą tej samej epoki Oświecenia Tradycja dowcipem załatwiona Macieja Kamieńskiego. Niewielka orkiestra zebrana przez Sutkowskiego (sprawował kierownictwo muzyczne przedstawienia) siedziała w fosie przed oświetlanymi małą lampką pulpitami, na scenie występowali śpiewacy. Opera ta zresztą (wystawiona siłami zespołów Sutkowskiego ponownie w 1975 roku), podobnie jak Szarlatan Kurpińskiego (przywrócony scenie w 1996), została utrwalona na płytach („Polskie Nagrania. Muza” XL 0617, 1970, „Veriton” SXV-701), i są to po dziś dzień jedyne rejestracje płytowe tych jakże istotnych dla dziejów rodzimej opery utworów. Następnie w reżyserii Dejmka ukazał się w Teatrze Narodowym Żywot Josepha Mikołaja Reja (1965) z udziałem Musicae Antiquae Collegium Varsoviense i solistów śpiewaków, a muzyką Wacława z Szamotuł, Cypriana Bazylika i Gomółki - następnie Nowy Don Kiszot czyli Sto Szaleństw Fredry i Moniuszki (1966). Kierownictwo muzyczne obu premier sprawował Sutkowski. Te znakomite przedstawienia potwierdzały staropolskie pasje Kazimierza Dejmka i budowały legendę jego teatru. Co więcej – Sutkowski wybierał Dejmkowi muzykę do słynnych Dziadów Mickiewicza (1967), Dziadów, których spektakl 30 stycznia 1968 roku zakończony patriotyczną manifestacją, zmienił bieg życia politycznego i teatralnego Polski (a muzyki w tym przedstawieniu było bardzo dużo, śpiewały dwa chóry, męski i dziecięcy!).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART