opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

O Stefanie Sutkowskim (1)

Jej premiera odbyła się w maju 1984 na festiwalu w Brighton w Wielkiej Brytanii; w niespotykanej jeszcze w 1848 roku w Europie formie dramatu muzycznego, odniosła prawdziwy sukces. Pokazano tam wówczas, również włączony do inauguracyjnej serii, pomysłowy spektakl trzech pantomim do muzyki Telemanna (Don Kichot), Bernardiniego Marcella de Capuy (Wesele Amora i Psyche) i Mozarta (Pantalone i Colombina).Wszystkie zresztą utwory przygotowywane na własną scenę miały premiery za granicą: Potajemne małżeństwo Cimarosy na festiwalu muzycznym w fińskim Turku (1983), Doktor i Aptekarz Karla D. von Dittersdorfa w Aschaffenburgu , a Wesele Figara Mozarta w Fuldzie w RFN (1984). Jedynie wieńczący otwarcie, i zamówiony specjalnie na tę okazję Bernadetty Matuszczak Prometeusz wg Ajschylosa miał prapremierę w Warszawie.

Warszawska Opera Kameralna 719-301

Rok 1986 był ważnym z innego jeszcze powodu: Stefan Sutkowski usankcjonował dotychczasowe poszukiwania muzykologiczne stabilizując Ośrodek Dokumentacji i Badań Dawnej Muzyki Polskiej Warszawskiej Opery Kameralnej. Jego pracami pokierował Tadeusz Maciejewski. Szczupła ekipa Ośrodka przeprowadzała kwerendy w wielu archiwach (głównie kościelnych) na terenie całego kraju. W miarę technicznych możliwości muzyczne zabytki inwentaryzowano i mikrofilmowano; sporządzono kartoteki. Warto przypomnieć poruszający tekst Maciejewskiego Utracone dziedzictwo (w wydawnictwie jubileuszu MACV, 2007): o wszystkim, co przepadło, z twórczości największych, jak Leopolity, Wacława z Szamotuł, Zieleńskiego, Jarzębskiego, i o zbiorach kościelnych i klasztornych, z których nie została ni jedna nuta. Okazuje się, że ubolewał nad tym już Józef Elsner pisząc o stratach wynikłych „z pierwszego podziału kraju” , czyli ciągnących się od 1772 roku! Maciejewski dołączył tam inwentarz ponad 500 (!) muzykaliów kapeli oo. Karmelitów Trzewiczkowych w Krakowie „Na Piasku” z lat 1665-1684; ocalał tylko inwentarz... Niemało ważnych odkryć dokonała Barbara Przybyszewska-Jarmińska – w tym, przeważnie w Berlinie, dzieł Marcina Mielczewskiego. Dzięki temu jego Opera omnia można było wydaćw powołanym (1991), prywatnym „Sutkowski Edition Warsaw” - i nagrać, w uruchomionej przy Fundacji „Pro Musica Camerata” (1992) firmie płytowej (6-płytowy album PMC 017, 020/021/22, 026/027, 2000). Niespełnionym marzeniem Sutkowskiego pozostało odszukanie muzyki drammi per musica (znamy tylko streszczenia librett), granych na Zamku Królewskim w epoce Wazów (1635-1648). Odnalazł się tylko dialog Satyra i Koryski, czyli scena komiczna Satiro e Corisca Tarquinia Meruli z ok. 1626 roku – Włocha bywałego w Warszawie. Dialog wykonano na festiwalu Ad hymnos, ad cantus (1996), a później w kapitalnym ujęciu scenicznym (2004).

                                                                                Małgorzata Komorowska

                                                                                (druga część za tydzień)

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART