GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpera epistolarna albo Jakub Józef Orliński w MET
Strona 1 z 4
W Eurydyce Matthe w Aucoina wciąż ktoś do kogoś listy pisze. A to zmarły ojciec tytułowej bohaterki, czyżby, niczym Duch Ojca Hamleta, będący na pokuszenie wodzącą marą piekielną? A to Orfeusz do utraconej Eurydyki, w końcu ona, pogodzona już ze swoim losem, do jego przyszłej żony. W latach 30. i 40. ubiegłego wieku modnym było tworzenie parafraz antycznych mitów w ówczesnych kostiumach i realiach, co dziś określiłoby się mianem przepisywania tradycyjnych fabuł.
Dotyczyło to zwłaszcza dramatopisarstwa francuskiego, Jeanów: Cocteau (Orfeusz, Edyp, Antygona), Anouilha (Eurydyka, Antygona, Medea) i Giraudoux (Elektra, Amfitrion, rozgrywający wojny trojańskiej). Ale też amerykańskiego w osobie Eugene’a O’Neilla (Żałoba przystoi Elektrze). Ostatnio do listy tej dołączyła Sarah Ruhl, której sztuka o Eurydyce (2003) stała się podstawą opracowanego przez nią samą libretta opery Aucoina, której prapremiera odbyła się 1 lutego 2020 w Operze w Los Angeles. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |