GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOpera epistolarna albo Jakub Józef Orliński w MET
Strona 2 z 4
Na scenę nowojorskiej Metropolitan Opera trafiła 23 listopada tego roku (transmisja do kin 4 grudnia, w tym krakowskiego Kijów Centrum, należącego do sieci Apollo Film). Do pewnego stopnia jest to utwór wtórny, zarówno pod względem libretta (trzy ożywione Kamienie piekielne przywodzące na myśl trzy Damy z Czarodziejskiego fletu Mozarta oraz Mandarynów: Pinga, Ponga i Panga z Turandot Pucciniego, podczas gdy Hades w inscenizacji Mary Zimmerman jawi się na podobieństwo czarta z jasełek, a zatem z rogami i ogonem), jak i muzycznym (partia tego ostatniego w moich uszach przywoływała Don Jeroma z Prokofiewowskich Zaręczyn w klasztorze).
Pod względem charakterologicznym Eurydyka wydaje się nawiązywać do bohaterek z oper Belliniego, uzależnionych od swych ojców. Ona także, spotkawszy go w świecie podziemnym, nie chce go opuścić i niechętnie podąża za Orfeuszem, przybyłym po nią do krainy zmarłych, by wyprowadzić ją do świata żywych. On z kolei po związanym z tym niepowodzeniu powraca do Hadesu, by podzielić jej los.
Partytura Aucoina jest przede wszystkim funkcjonalna dramaturgicznie, a więc dostosowana do sytuacji scenicznych, łącząc właściwą dla muzyki amerykańskiej technikę repetytywną z efektami natury onomatopeicznej. Na przykład schodzenie po stopniach skali chromatycznej, kiedy Ojciec Eurydyki wspomina o zanurzeniu w nurtach Lete, którego udało mu się uniknąć i dzięki temu zachować pamięć, czy też wznoszące się i opadające pasaże towarzyszące uprowadzeniu Eurydyki przez Hadesa. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |