opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

33 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Hommage à Sofija Gubajdulina – Pomiędzy nowym a starym w stronę syntezy?

W ponad miesiąc od dziewięćdziesiątych urodzin Sofiji Gubajduliny (24 października) uczczono je w Katowicach (2 grudnia) pierwszym polskim wykonaniem jej Koncertu potrójnego na skrzypce, wiolonczelę i akordeon (w oryginale, rosyjską odmianę tego instrumentu, z klawiaturą guziczkową zamiast klawiszowej), powstałego zaledwie przed pięciu laty. Mimo zaawansowanego wieku Jubilatki, na próżno by szukać jakichkolwiek śladów epigonizmu. Od debiutanckiego Poematu Bajka pozostaje wierna konsekwentnie wypracowywanemu, oryginalnemu językowi muzycznemu, na który wpływ wywarła praca w młodości w studiu muzyki elektronicznej. Wzorem Beethovena i Ferruccio Busoniego tworzy na nietypowe składy, łącząc instrumentalne z chóralnymi. Również utwory należące do muzyki absolutnej opatruje tytułami odnoszącymi się do uniwersalnej tradycji kulturalnej. Koncert skrzypcowy nosi miano Offertorium, koncerty wiolonczelowe odpowiednio Święto w pełni oraz Słoneczny kantyk św. Franciszka z Asyżu.

 

Sofija Gubajdulina

 

Z kolei Odpowiedź bez pytania na trzy orkiestry nawiązuje do słynnej kompozycji Charlesa Ivesa Pytanie bez odpowiedzi, także pod względem kolażowej organizacji przez tamtego tworzywa dźwiękowego. Wszystko to skłoniło Stefana Riegera do stwierdzenia, że na barkach tej drobnej kobiety spoczywają losy współczesnej muzyki. Do pewnego stopnia rozwój Koncertu potrójnego rządzi przeciwstawienie rozszerzonej brzmieniowości symfonicznego instrumentarium późnoromantycznej harmonice, od czasu do czasu przypominającej o swoim istnieniu, a przywoływanej dla dodatkowego wyeksponowania poszukiwań nowych jakości dźwiękowych. Należą do nich otwierające utwór puste przedęcia akordeonu, a w tle orkiestry pojawia się ostinatowy łoskot werbli, towarzyszący na całej przestrzeni kompozycji, następnie rozbrzmiewa wiolonczela, a najpóźniej dołączają się skrzypce, a więc kolejność częściowo podobna jest do tej z Potrójnego Beethovena, który pośrednio miał się przyczynić do powstania dzieła za sprawą namowy niemieckiej akordeonistki. Niekiedy solowe instrumenty łączą się w unisono, natomiast partia orkiestry, z rozbudowaną sekcją blachy (spośród niej szczególnie istotną rolę odgrywają waltornie i puzony) oraz perkusji, obejmuje klastery (bloki dźwiękowe) oraz tremolującą artykulację smyczków, dostarczając tym sposobem niepokojącej aury dla grupy concertina. Z tym dziełem, stanowiącym nie lada wyzwanie wykonawcze, z powodzeniem zmierzyli się Piotr Pławner, Iwan Monighetti i Klaudiusz Baran, mający w swym repertuarze również inne utwory tej kompozytorki (pierwszy Koncert skrzypcowy Offertorium, a dwaj pozostali Siedem słów na akordeon, wiolonczelę i smyczki).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART