GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości42. Festival d’Ambronay (drugi weekend)
Strona 3 z 7
W zaproponowanym przez nich programie znalazły się utwory Jacques’a Arcadelta, francusko-flamandzkiego kompozytora, jednego z pierwszych wybitnych madrygalistów, urodzonego w Namur w 1507 roku, a zmarłego w Paryżu w roku 1568. Prawdopodobnie był on uczniem Josquina Desprez, a na pewno pozostawał pod wpływem Giovanniego Pierluigi da Palestriny. Działał w Lyonie, Florencji (przy Aleksandrze Medyceuszu), w Wenecji, Rzymie (pełnił tam funkcję kapelmistrza w Kaplicy Sykstyńskiej za pontyfikatu Pawła III), a później w Lotaryngii i na dworze Henryka II. Specjalizujący się w muzyce dawnej badacze już od dłuższego czasu wiedzieli o jego istnieniu. Wiedzieli też, że pisał muzykę do poematów Michała Anioła i że jedna z jego partytur ilustruje słynny obraz Caravaggia: „Grający na lutni”. O sukcesie kompozycji Arcadelta świadczy fakt, że na początku siedemnastego wieku sprzedawano więcej zbiorków jego dzieł niż Monteverdiego.
Komponował utwory świeckie i religijne, a podczas wzmiankowanego koncertu mogliśmy usłyszeć najciekawsze z nich: włoskie madrygały i łacińskie motety. Aby słuchacze mogli odkryć ich surowe piękno, Leonardo Garcia Alarcón celnie wykorzystywał efekt przestrzenny, rozmieszczając - w zależności od charakteru i klimatu każdego z utworów - solistów w różnych punktach rozległej nawy opactwa lub na ustawionej frontalnie scenie. Zabieg ten stwarzał warunki do prowadzenia zajmującego dialogu muzycznego i kształtowania nakładających się na siebie lub przecinających płaszczyzn dźwiękowych. Ponadto ważną rolę odgrywała tu prowadzona z wyczuciem subtelna reżyseria świetlna, pogrążająca niekiedy solistów w ciemnościach lub ich punktowo z nich wydobywająca. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |