opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

49 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Zespół wespół

Nostalgiczna część druga była popisem przekazywania tematu intonowanego przez obój fletowi, potem klarnetowi i waltorni. Bardzo dobrą rolę „mocnego basu” wykazywał fagocista. Część trzecia była jakby wstępem do jakiejś opery o duchach w starym zamczysku, gdzie wydają one przeraźliwe jęki z pomocą fagotu i klarnetu, a wszystko jest przerywane ostrzegawczymi interwencjami waltorni. Ostatnia część zgodnie z klasycyzującą konwencją była rozpisana na planie fugi. Cały występ miał jednocześnie pewien aspekt czysto praktyczny, bo pokazywał naocznie ile wysiłku fizycznego trzeba włożyć w uzyskanie dobrego brzmienia na instrumentach dętych i ile znaczy dla całości wykonania dobre przygotowanie i „osuszenie” instrumentów po każdej części utworu.

 

Duet Krasicka-Gajownik:Filek

 

Niedzielną porcję przesłuchań rozpoczął jednak duet fortepianowy Kopiejek & Wołoszczuk, który wybrał sobie atrakcyjny, prawie lekki w odbiorze repertuar, choć to nie oznacza, że był prosty w wykonaniu. Juliusza Zarębskiego Reverie na cztery ręce skłoniło pianistów do umiarkowanego zbliżenia przy klawiaturze. Aby mieć większą przestrzeń do ruchu artyści ustawili długie „ławeczki” w pozycji „pionowej”. Podobnie było z pięcioma Walcami Ignacego Friedmana, muzycznie nieco banalniejszymi od „mazurkowego” Zarębskiego. I wreszcie pianiści się rozdzielili w Divertimento Miłosza Magina na dwa oddzielne fortepiany, także wykorzystujące taneczne rytmy, najpierw typowego krakowiaka, potem kujawiaka i wreszcie finału Presto. 

 

Podorska&Słowikowski

 

Duet Krasicka-Gajownik/Filek wiolonczelowo-fortepianowy zaprezentował pierwszą część ekspresjonistyczno-postromantycznej Sonaty Ludomira Różyckiego i znajdującą się „na przecięciu kultur” trzyczęściową Sonatę wiolonczelową Szymona Laksa. Artystka od razu zaprezentowała piękne tony wiolonczeli, co już mniej się rzucało w oczy w modernistycznej kompozycji – bardzo często wybieranego przez uczestników konkursu – Szymona Laksa. Tutaj natomiast wykorzystywane były inne możliwości solowego instrumentu – pizzicata. W lirycznym Andante, gdy fortepian w akompaniamencie starał się stworzyć wrażenie płynącej i pluszczącej wody aż do momentu, gdy role się zamieniły. Wiolonczela oddała melodię pianiście, a sama zaczęła akordami pizzicato akompaniować. W końcowym Presto pojawiło się coś z rytmów tańca hiszpańskiego, też z pizzicatami oraz świszczącymi dźwiękami, gdy ciągnie się smykiem blisko podstawka. Był to więc pouczający przykład różnych możliwości technicznych instrumentu smyczkowego. Książek Piano Duo był zespołem rodzinnym, choć Agnieszka wcześniej występowała na konkursie w składzie Trio Legend. W programie znalazł się Józef Elsner i Juliusz Zarębski. W pierwszym utworze, mocno „Mozartowskim” początek Adagio przypominał hymn „Boże cara chroni”. W finale pojawiło się jednak Rondeau alla Pollaka (ciekawa pisownia w programie) zagrane z przytupem, ale salonowo. Było to pierwsze wykonanie Elsnera na tym konkursie, które pokazało utwór jako piękną perełkę.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART