opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

129 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Zespół wespół

W pierwszej relacji z przesłuchań konkursowych napisałam, że w kategorii zespołów  kameralnych mamy do czynienia z niewielkimi grupami muzyków, które niekiedy trudno nawet uznać za zespoły kameralne, bo są to duety złożone z solisty i akompaniatora. Oczywiście tutaj także wymagana jest ścisła współpraca artystów, jeden bez drugiego nie może się obyć, choć najczęściej przybiera to formę dyktatu. Solista góruje nad pianistą, narzuca tempo, dynamikę, sposób interpretacji. Trzeba wiele dobrej woli, albo po prostu kapitulacji solisty, aby zdał się na „kierowniczą rolę” swego partnera przy fortepianie. Prędzej mamy do czynienia z pewnym kompromisem – „ja prowadzę w tym miejscu, a ty masz swoją solówkę i wtedy odpowiadasz za swój wycinek utworu”.

 

Kwintofonia

 

Wspomniałam też, że zgłoszone do konkursu zespoły są maksymalnie czteroosobowe, co wydaje się pewnym ograniczeniem, bo znamy kwintety, sekstety, septety, oktety, a nawet nonety i są to nadal zespoły kameralne, nie mówiąc już o kilkunastoosobowych orkiestrach i chórach kameralnych. I zdarzyło się na tegorocznym konkursie, że zagrał zespół trochę większy, pięcioosobowy, kwintet o nazwie Kwintofonia. To był beniaminek, wyjątek i jako taki wymagał wyróżnienia. Powstał bardzo niedawno i składa się z muzyków warszawskich orkiestr, jest więc nowością na rynku muzycznym.

 

Ksiazek Piano Duo

 

Trudno przewidzieć, czy przetrwa w takim składzie, czy nie okaże się efemerydą, choć literatura na klasyczny kwintet dęty jest pokaźna. Ma wszakże wszystkie szanse, aby doskonalić swoje umiejętności w takim gronie „małej orkiestry”. W Rzeszowie sprawił pozytywne wrażenie nie tylko dzięki indywidualnym umiejętnościom flecistki, oboisty, klarnecisty, waltornisty i fagocisty, ale także dzięki wyborowi programu, który wcale nie należał do najłatwiejszych, był ciekawy, ambitny, zróżnicowany, współczesny i oczywiście polski. Każdy z tych przymiotników był jego atutem. Michała Spisaka utwór na taki klasyczny skład od razu zachwycił słuchaczy charakterystyczną, niepowtarzalną barwą tych pięciu instrumentów – czterech drewnianych i jednego blaszanego. W swym charakterze mógł się ocierać stylistycznie z utworami Poulenca, Janaczka, czy Strawińskiego, ale kiedy w końcowej części instrumenty zagrały unisono, odezwało się echo Szostakowicza. Każdy z muzyków miał tu swoje solówki, ale zapamiętałam waltornistę i jej ciekawe figuracje. W pierwszej części Allegro moderato można było sobie wyobrazić, że jest to ilustracja do animowanego filmu ukazującego stawiane kroki na ziemi. Cały utwór był zgodnie ze swoją trzyczęściową formą okazją do ukazania umiejętności przechodzenia z jednego poziomu dynamiki do innego. W Kwintecie na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego weszliśmy w nieco inny, może jeszcze bardziej muzycznie złożony świat. Cztery części utworu obrazowały tradycyjną neoklasyczną konstrukcję połączoną z naturą dobrego choć surowego melodysty.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART