GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ Eugenem Suchoniem w roli głównej
Strona 1 z 2
Lwią część koncertu Słowackiej Sinfonietty z Żyliny 7 września w Krakowie wypełniły kompozycje Eugenia Suchonia, klasyka muzyki słowackiej, któremu przyszło nadrobić jej historyczne zapóźnienia. Jest autorem dwóch narodowych oper: werystycznej Zamieci (Krutniawa) oraz historycznego Świętopełka, a także utworów orkiestrowych i kameralnych (w zakresie symfoniki znaczny wkład w tym zakresie wniósł Alexander Moyzes). Mała suita z passacaglią op. 3 powstała w wersji fortepianowej jeszcze w czasie studiów u Vítězslava Nováka, czeskiego kompozytora inspirującego się słowackim folklorem (był autorem oprawy muzycznej do filmu Burza nad Tatrami z 1932 roku, w reż. Ferdinanda Pujmana i Tomáša Trnki).
Jak przystało na taki utwór, Suchoň musiał wykazać się zarówno inwencją melodyczną w Arietcie i jej Reminiscencji, a także opanowaniem techniki wariacyjnej w tytułowej Passacaglii. W dojrzałym wieku ją zorkiestrował i w tej postaci wysłuchaliśmy jej na początku omawianego koncertu.
Giocondita to rodzaj rozbudowanej sceny operowej, powstałej do wiersza Jána Smreka, skupiona na wyrażeniu złożonych uczuć i przeżyć, przesiąknięta intymistyczną aurą, a w zakresie środków natury wokalnej oparta w znacznej mierze na parlandach. Rodzimy folklor zainspirował dwie prezentowane tego wieczora formy cykliczne. Pięcioczęściowe, charakterystyczne Pieśni pasterskie, odwołujące się do naturalnej intonacji języka słowackiego, a także imitujące odgłosy natury (partię fortepianową transkrybował na smyczki Peter Zagar). Jako solista wystąpił baryton Gustáv Beláček o nośnym głosie, starający się wydobyć przede wszystkim pierwiastki humorystyczne zawarte w drugim z przytoczonych utworów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |