GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKlasyka muzyczna a film – rekonesans
Strona 1 z 5
Dziełem, które na trwałe zrosło się z filmem, jest Adagietto z V Symfonii cis-moll Gustava Mahlera, wykorzystane przez Luchino Viscontiego w jego Śmierci w Wenecji jako jej przewodni motyw muzyczny. Nastąpiło wręcz odwrócenie sytuacji, kiedy koncertowe wykonania tego utworu zapowiadano wtedy jako muzykę ze Śmierci w Wenecji.
O ile w filmie Viscontiego ma ona wprowadzić w klimat postępującego ogólnego rozkładu dotychczasowego świata i porządku społecznego w przededniu zmian, które przyniesie nieuchronnie zbliżająca się wielka wojna, a czego odzwierciedleniem staje się pozbawiona słońca i pogrążona w oparach zimowa Wenecja, to w Ofierze Andrieja Tarkowskiego przytoczenie arii Erbarme dich, Mein Gott (Zmiłuj się nade mną, mój Boże) z Pasji Mateuszowej Johanna Sebastiana Bacha posiada ściśle semantyczną funkcję, rozbrzmiewając, kiedy Alexander, bohater filmu, postanawia poświęcić dorobek życiowy i uzyskaną pozycję społeczną jako ofiarę, składaną w celu ocalenia od niebezpieczeństwa, zagrażającego w jego mniemaniu synowi i najbliższym. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |