GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKlasyka muzyczna a film – rekonesans
Strona 3 z 5
Według Adama Garbicza przywołanie przez Tarkowskiego w adaptacji Lemowego Solaris organowego preludium Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ BWV 639 Johanna Sebastiana Bacha poprzez jego nawiązanie do tekstu hymnu Johanna Agricoli, w którym zawarte są aluzje do czyśćca, nadaje taki właśnie status międzyplanetarnej stacji. Cytaty muzyki sakralnej w filmach tego artysty wzbogacają ich świat o pierwiastek metafizyczny, skazany na banicję z radzieckiej rzeczywistości.
W Święty Michał miał koguta braci Paolo i Vittorio Tavianich rozlegający się w więziennej celi chór Guerra, guerra z Normy Vincenza Belliniego wyraża niepodległościowe aspiracje włoskiego ruchu karbonariuszy. Film ten wpisał się w polską historię, albowiem jego projekcja w drugim programie Telewizji Polskiej 12 grudnia 1981 roku przerwana została o północy wraz z wprowadzeniem stanu wojennego. W Czasie Apokalipsy w reż. Francisa Forda Coppoli Wagnerowskie Cwałowanie walkirii, odtwarzane z amerykańskich helikopterów (a więc jako muzyka w kadrze czyli należąca do świata przedstawionego) stanowi broń psychologiczną w walce z partyzantami Vietcongu, wzbudzając w nich paniczny strach. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |