GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKlasyka muzyczna a film – rekonesans
Strona 5 z 5
Niektóre filmy za pomocą tytułów wprost odwołują się do słynnych dzieł muzycznych. O ile w przypadku Eroiki w reż. Andrzeja Munka jest to związek czysto pretekstowy z III Symfonią Es-dur op.55 Ludwiga van Beethovena (nie pojawiają się z niej żadne cytaty, a tytuły nowel, nawiązują do muzycznych oznaczeń temp, ale nie mających nic wspólnego z tym utworem,podczas gdy oprawy muzycznej dostarczył Jan Krenz), o tyle w Śmierci i dziewczynie w reżyserii Romana Polańskiego regularnie powracają ujęcia z koncertowego wykonania tak zatytułowanego XIV Kwartetu smyczkowego d-moll D. 810 Franza Schuberta.
W Słomianym wdowcu w reż. Billy Wildera zdaniem bohatera II Koncert fortepianowy c-moll op.19 Siergieja Rachmaninowa, a zwłaszcza jego introdukcja, wprawia słuchaczy w mistyczne uniesienie i wywołuje gęsią skórkę, czego zdaje się nie podzielać grana przez Marilyn Monroe przyjaciółka, przedkładająca nad to bardziej sensualne doznanie, kiedy staje nad wylotem przewodu wentylacyjnego, a uchodzący z niego strumień sprężonego powietrza wydyma jej kloszową sukienkę… Jak się można zorientować z tego pobieżnego przeglądu, w filmach czyniony bywa różnoraki użytek z klasyki muzycznej, nie zawsze w zgodzie z pierwotnymi intencjami jej twórców. Lesław Czapliński |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |