GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKlasyka muzyczna a film – rekonesans
Strona 4 z 5
W Mechanicznej pomarańczy Stanleya Kubricka Rossiniowska uwertura do Sroki złodziejki towarzyszy napadowi Alexa, dzięki czemu przemoc zyskuje znamiona choreograficznej estetyzacji. Z kolei w Lśnieniu tego reżysera niepokojącą aurę czającej się tajemnicy i zagrożenia podczas jazd kamery pustymi korytarzami hotelu współtworzy Adagio z Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Beli Bartóka, a metamorfoza głównego bohatera w planie dźwiękowym odbywa się na tle fragmentu Jutrzni Krzysztofa Pendereckiego.
Ponadto w ścieżce dźwiękowej tego filmu pojawiają się ustępy z Polimorfii, De natura sonoris:I i II oraz Przebudzenia Jakuba tego kompozytora. Potężne, fanfarowe akordy wschodu słońca na początku Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa pojawiają się w 2001: Odyseja kosmiczna Kubricka w wizji przemiany świata zwierząt w nowoczesną cywilizację zdobywców kosmosu. W Pożegnaniu jesieni w reż. Mariusza Trelińskiego metonimiczne zbliżenie (czerwona szarfa wijąca się pośród nagich ciał) pomiędzy Atanazym Bakzabalem (Andrzej Frycz) i hrabią Łohoyskim (Jan Peszek) odbywa się przy dźwiękach kawatyny Nemorina Una furtiva lagrima z Napoju miłosnego Gaetano Donizettiego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |