GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDziwne koleje losu polskich oper współczesnych (3)
Strona 3 z 9
Prapremiera Ubu Rex, czwartej opery Krzysztofa Pendereckiego, otwierała 6 lipca 1991 roku Monachijski Festiwal Operowy, przyjęto ją mieszaniną frenetycznego aplauzu, buczenia i gwizdów. Jej libretto oparte na skandalizującej i prześmiewczej sztuce Król Ubu Alfreda Jarry’ego skonstruowali zgodnie Jerzy Jarocki i kompozytor, w którego zamierzeniach twórczych od wielu lat funkcjonował ten temat.
Tytułowy bohater, który osiąga władzę uosabia tępą siłę głupoty będąc przy tym postacią groteskową. Kompozytor zastosował w tym przypadku konwencję opery buffa nie wolną jednak od muzycznej ironii. „Jest to po prostu operowy pastisz” – powiedział twórca. Monachijską premierę zrealizowali: August Everding – reżyseria, Roland Topor – scenografia, Michael Boder – dyrygent. Partie Króla Ubu śpiewał Robert Tear, Matki Ubu – Doris Soffel. Na polskich scenach mogliśmy dotychczas obejrzeć pięć inscenizacji tej opery.
O prawo do polskiej premiery Króla Ubu walczyły między sobą Teatr Wielki w Łodzi i Opera Krakowska. Wygrał łódzki Teatr Wielki, który zaprezentował 6 listopada 1993 roku przedstawienie zrealizowane przez Lecha Majewskiego – reżyseria, Franciszka Starowieyskiego – scenografia oraz Antoniego Wicherka, który sprawował kierownictwo muzyczne. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |