GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDziwne koleje losu polskich oper współczesnych (3)
Strona 8 z 9
Prapremiera opery miała mieć miejsce w Teatrze Wielkim w Łodzi, jednak względy polityczne sprawiły, że do niej nie doszło. Doszło do niej w Teatrze Wielkim w Warszawie 15 listopada 1987 roku. Było to fascynujące widowisko Marka Weiss-Grzesińskiego – reżyseria, Ireny Biegańskiej i Wiesława Olko – scenografia. Dyrygowała Agnieszka Kreiner. Przedstawienie uhonorowano nagrodą Komitetu Kultury Niezależnej „Solidarność” za rok 1987. Między Kolonię karną a Bramy raju wpisały się skomponowane w 1972 roku Trojanki według Eurypidesa, których prapremiera miała miejsce w teatrze Saint-Denis w Paryżu w 1973 roku. Polska premiera dobyła się na scenie kameralnej Teatru Wielkiego w Warszawie w 1979 roku. Pamiętną kreację stworzyła w niej Krystyna Jamroz. Jednak polskim odkryciem operowym ostatniej dekady jest dwuaktowa Pasażerka Mieczysława Weinberga, jedyna na świecie opera o obozie koncentracyjnym. Weinberg, warszawski Żyd, który od wybuchu II wojny światowej mieszkał w ZSRR, skomponował tę operę w 1968 roku. Podstawą jej libretta, które napisał Aleksander Miedwiediew, stała się powieść Zofii Posmysz, oparta na własnych przeżyciach z obozu koncentracyjnego w Auschwitz. Wydawałoby się, że opera o obozie śmierci nie ma większych szans na powodzenie, okazało się, że jednak ma! Co prawda opera przez kilkadziesiąt lat leżała sobie spokojnie w szufladzie kompozytora w formie rękopisu. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |