GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościDziwne koleje losu polskich oper współczesnych (3)
Strona 7 z 9
Miały one swoje premiery m.in. w Mannheim, Theatre National de la Colline w Paryżu, Staatsoper w Hamburgu, Teatrze Wielkim w Warszawie, Operze Wrocławskiej, Warszawskiej Operze Kameralnej oraz Théâtre du Capitole w Tuluzie. W 2012 roku inscenizacja opery Polieukt otrzymała nagrodę Związku Krytyków Francuskich, za najlepszy spektakl sezonu.
Joanna Bruzdowicz, od 42 lat mieszkająca poza Polską, ma w swoim kompozytorskim dorobku kilka oper. Większość z nich powstała na zamówienia teatrów zagranicznych i tam odbyły się ich prapremiery. Pierwszym dziełem tego gatunku jakie stworzyła była Kolonia karna, z librettem według Franza Kafki skomponowana w 1968 roku na zamówienie Narodni Divadlo z Pragi, która jednak z powodów politycznych nie zdecydowała się na jej prapremierę. Tę zorganizowano na scenie Opery w Tours w 1972 roku. Premiera polska miała miejsce dopiero 9 czerwca 1995 roku na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie. Drugą polską inscenizację przygotowała w 2008 roku Opera Wrocławska, reżyserował Marek Weiss-Grzesiński. Dyrygował Tomasz Szreder. Kolejna inscenizacja ujrzała światła scenicznej rampy w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Z zagranicznych scen wystawiono to dzieło w Belgii (Liege) i Luksemburgu. W 1986 roku powstała druga wersja tej opery. Jeżeli Kolonia karna opowiada o przemocy mężczyzn, którzy starają się utrzymać władzę za każdą cenę, to skomponowane w 1982 roku formie dramatu muzycznego Bramy raju, oparte na prozie Jerzego Andrzejewskiego, są opowieścią o losie dzieci, które wykorzystuje się w czasie wojny. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |