GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościKwintesencja wagneryzmu
Strona 1 z 6
Muzyka sceniczna Richarda Straussa stanowi kwintesencję wagneryzmu, tyle że wolną od ułomności tamtego. A więc ograniczeń stwarzanych przez samego Wagnera i jego naturę. Złożyły się na nie niezdrowe ambicje literackie, czy wręcz rymopisarskie, dogmatyczne i doktrynerskie podejście wobec urzeczywistnienia stworzonego przez siebie teoretycznego modelu dramatu muzycznego, przy czym paradoksalnie wydaje się on być pozbawiony nerwu dramatycznego. Rzecz jasna bez wizji i wytyczonego przez Wagnera kierunku Strauss nie mógłby zaistnieć jako twórca operowy, ale udoskonalił zamierzenia tamtego dzięki związaniu się z utalentowanym poetą – erudytą Hugo von Hoffmansthalem („Elektra” zapoczątkowała ich długotrwałą współpracę), w większym stopniu kierowaniu się intuicją i wyczuciem sceny, a poza tym do perfekcji opanował posługiwanie się orkiestrową paletą dźwiękową. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |