GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Kleopatra” Masseneta w Opéra de Marseille
Strona 1 z 4
Podobnie jak w przypadku innych dzieł Jules’a Masseneta, tak i kontekst inspiracji czteroaktowej opery Kleopatra owiany jest pewną tajemnicą. Librecista występujący pod pseudonimem Louis Payen, tak naprawdę Albert Liénard, który współpracował niegdyś przy dwóch dziełach zupełnie dzisiaj zapomnianego kompozytora Valentina Neuville’a i który zyskał pewną renomę jako autor pisanych prozą i wierszem sztuk teatralnych, miał już wcześniej okazję poznać Masseneta.
Jednak do spotkania tego ostatniego z Payenem, które miało związek z projektem napisania opery o ostatniej królowej hellenistycznego Egiptu, doszło w roku 1910 za pośrednictwem niejakiego Henriego Caina, który brał uprzednio udział w pracy nad librettami Dziewczyny z Nawarry i Kopciuszka. To zresztą właśnie tylko nazwisko Caina figuruje na pierwszych egzemplarzach Kleopatry, wszakże na dzisiejszych wydaniach czytamy, że owa opera powstała do poematu Payena i że Cain tylko współpracował przy redagowaniu tekstu, jak się zresztą wydaje - w nieznacznym stopniu. Nawet jeśli okoliczności wyboru tematu pozostają dość niejasne, wiemy, iż Massenet pracował nad partyturą przez cały rok 1911, a w połowie roku następnego ukończył orkiestrację nowego dzieła. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |