opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

28 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Kleopatra” Masseneta w Opéra de Marseille

Powiedzmy zatem od razu, że to przekonany o jej walorach szef muzyczny Orchestre Philharmonique de l’Opéra de Marseille, Lawrence Foster, czuwa nad tym, aby uwydatnić piękno tej muzyki, która zawiera strony o nadzwyczajnej sile emocjonalnego wyrazu. Niewątpliwie najmocniejszym pod względem ekspresji epizodem, łączącym zmysłowość z żarliwością czy kołysankę z rodzajem uwodzicielskiego, a ostatniego już tańca jest finałowa scena śmierci tytułowej bohaterki. Również muzyczna atmosfera przypisana śmierci Marka Antoniusza nie może pozostawić obojętnym i z kolei nasuwa skojarzenia z finałową sceną z Werthera. Ale fragmentów świadczących o mistrzostwie Masseneta jest w tej partyturze o wiele więcej, począwszy od preludium z pierwszego aktu, kiedy to kompozytor wytwarza wojenną i brutalną atmosferę, jakby dla przypomnienia, że tak zwany „pokój” w wydaniu rzymskim opierał się na podbiciu i upokorzeniu innych ludów.

Kleopatra,Marsylia 4

Z kolei poprzedzone brzmieniem zwycięskich fanfar wejście Marka Antoniusza ustępuje miejsca schromatyzowanej muzyce o czarującym zabarwieniu wraz z pojawieniem się Kleopatry. Wreszcie to prawda, że akt trzeci rozpoczynają tańce Syryjek, Chaldelczyjek i Amazonek utrzymane w dość banalnym stylu, respektujące wymuszony przez panujące wówczas konwencje styl, ale przecież już namiętne tańce Lidyjek, a zaraz potem dzikie i frapująco brzmiące tańce Scytyjek, przykuwają uwagę zaskoczonych ich oryginalnością słuchaczy.

Pod względem wokalnym Opera w Marsylii zapewniła tej nowej i od dawna już oczekiwanej realizacji dość wyrównaną - z jednym wyjątkiem - obsadę wykonawczą. Partię tytułową śpiewa z dużym zaangażowaniem dobrze tutaj znana i ceniona mezzosopranistka Béatrice Uria-Monzon, wiarygodna jako wyniosła, dumna i manipulująca mężczyznami, a przecież w finale tak bardzo ludzka i po kobiecemu wrażliwa królowa Egiptu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART