GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Kleopatra” Masseneta w Opéra de Marseille
Strona 2 z 4
Wszystko przebiegało zatem w stosunkowo szybkim tempie, tylko, że niestety śmierć kompozytora opóźniła sceniczną kreację Kleopatry, która miała miejsce dopiero w lutym 1914 roku w Operze Monte Carlo. Odbyło się to zresztą w innych niż te wyznaczone przez francuskiego twórcę warunkach, albowiem Massenet przeznaczył rolę tytułową dla bliskiej mu uczuciowo mezzosopranistki Lucy Arbell, ostatecznie kreowała ją jednak sopranistka Maria Kuzniecowa, co - jak się łatwo domyślić - wymagało wprowadzenia do tej partii wielu poprawek. Publiczność zareagowała na nową operę przychylnie, ale nie entuzjastycznie, podobnie zresztą jak w roku 1919, podczas paryskiej kreacji w Théâtre Lyrique du Vaudeville. Dzisiaj Kleopatra pojawia się niezwykle rzadko na scenach teatrów lirycznych i wciąż nie cieszy się najlepszą opinią wśród melomanów i zdecydowanej większości znawców. Sytuacja uległa delikatnej zmianie, po tym jak trzynaście lat temu wystawiono ją na Festiwalu Masseneta w Saint-Etienne, ale poza paroma wznowieniami trudno tu jeszcze mówić o powrocie rzeczonej opery do łask.
Jeśli chodzi o samo libretto, to opowiada ono znaną historię miłości egipskiej królowej i Marka Antoniusza, przy czym autor tekstu nie trzyma się wiernie faktów historycznych i na potrzeby dramaturgii dodaje nowe elementy: na przykład wprowadza postać zakochanego w królowej niewolnika Spakosa czy doprowadza do spotkania Kleopatry z Oktawią. W warstwie muzycznej opera była obiektem nie zawsze uzasadnionych krytyk, zarzucających kompozytorowi brak inspiracji i nadmierną afektację, co w jednym i drugim przypadku nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości. Owszem, nie mamy tu do czynienia z najbardziej udaną pozycją w całym dorobku Masseneta, czego przyczyną jest w dużej mierze brak psychologicznego pogłębienia charakterów poszczególnych postaci, natomiast wydaje się, że Kleopatra nie odsłoniła jeszcze przed słuchaczem wszystkich ukrytych w niej skarbów. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |