opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Turandot 246-345.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4687.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Turandot 952-426.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Kleopatra” Masseneta w Opéra de Marseille

Wszystko przebiegało zatem w stosunkowo szybkim tempie, tylko, że niestety śmierć kompozytora opóźniła sceniczną kreację Kleopatry, która miała miejsce dopiero w lutym 1914 roku w Operze Monte Carlo. Odbyło się to zresztą w innych niż te wyznaczone przez francuskiego twórcę warunkach, albowiem Massenet przeznaczył rolę tytułową dla bliskiej mu uczuciowo mezzosopranistki Lucy Arbell, ostatecznie kreowała ją jednak sopranistka Maria Kuzniecowa, co - jak się łatwo domyślić - wymagało wprowadzenia do tej partii wielu poprawek. Publiczność zareagowała na nową operę przychylnie, ale nie entuzjastycznie, podobnie zresztą jak w roku 1919, podczas paryskiej kreacji w Théâtre Lyrique du Vaudeville. Dzisiaj Kleopatra pojawia się niezwykle rzadko na scenach teatrów lirycznych i wciąż nie cieszy się najlepszą opinią wśród melomanów i zdecydowanej większości znawców. Sytuacja uległa delikatnej zmianie, po tym jak trzynaście lat temu wystawiono ją na Festiwalu Masseneta w Saint-Etienne, ale poza paroma wznowieniami trudno tu jeszcze mówić o powrocie rzeczonej opery do łask.

 

Kleopatra,Marsylia 3

Jeśli chodzi o samo libretto, to opowiada ono znaną historię miłości egipskiej królowej i Marka Antoniusza, przy czym autor tekstu nie trzyma się wiernie faktów historycznych i na potrzeby dramaturgii dodaje nowe elementy: na przykład wprowadza postać zakochanego w królowej niewolnika Spakosa czy doprowadza do spotkania Kleopatry z Oktawią. W warstwie muzycznej opera była obiektem nie zawsze uzasadnionych krytyk, zarzucających kompozytorowi brak inspiracji i nadmierną afektację, co w jednym i drugim przypadku nie znajduje potwierdzenia w rzeczywistości. Owszem, nie mamy tu do czynienia z najbardziej udaną pozycją w całym dorobku Masseneta, czego przyczyną jest w dużej mierze brak psychologicznego pogłębienia charakterów poszczególnych postaci, natomiast wydaje się, że Kleopatra nie odsłoniła jeszcze przed słuchaczem wszystkich ukrytych w niej skarbów.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART