GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Traviata” Verdiego w Opéra de Dijon
Strona 1 z 4
Nowa inscenizacja Traviaty Verdiego (przygotowana w koprodukcji z Festival d’Aix-en-Provence i Wiener Staatsoper) pokazana w Opéra de Dijon mogła zaskoczyć tradycyjnie nastawioną publiczność swą niekonwencjonalną formą, zerwaniem ze schematycznymi wzorcami i zburzeniem związanych z wystawianiem tej pozycji przyzwyczajeń. Należy się tylko z tego cieszyć, tym bardziej, że mamy tu do czynienia z wizją przemyślaną, spójną i nowatorską, szanującą kompozytora i jego dzieło oraz widza. Można nawet powiedzieć, że francuski reżyser Jean-François Sivadier odświeża formę teatru muzycznego nie uciekając się przy tym do szokujących i nieuprawnionych transpozycji, pseudo-psychologizujących wywodów czy eksponowania własnych obsesji, co niestety nie jest w teatrach operowych rzadkością.
Jego praca nad verdiowskim dziełem jest właściwie inteligentnym i zarazem pełnym pokory poszukiwaniem odpowiedzi na fundamentalne pytania dotyczące sztuki operowej. Zastanawia się on przede wszystkim nad tym jakie obrazy plastyczne byłyby w stanie nawiązać emocjonalny dialog z najgłębszymi i najbardziej intymnymi przeżyciami, jakie wywołuje w nas muzyka. Jakie powinny być działania operowego inscenizatora, aby nie osłabić w nas wywołanej przez muzykę siły oddziaływania na wyobraźnię? W jaki sposób uchronić tajemnicę partytury i spowodować, aby przetrwała ona także po zakończeniu spektaklu? Sivadier wyznaje, że buduje swój obraz z myślą o widzu, który jeszcze nie ma żadnych doświadczeń w zakresie odbioru sztuki lirycznej lub o widzu, który może być wprawdzie stałym bywalcem operowym, ale który jednocześnie zachował w sobie zdolność do odkrywania na nowo pozornie świetnie już znanych dzieł.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |