opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




4 maj 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

23 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Traviata” Verdiego w Opéra de Dijon

Reżyser stara się nam wykazać, iż prawdziwy teatr nie opiera się na psychologii, lecz na ruchu i że rodzi się on w wyniku konfrontacji zachodzącej pomiędzy ciałem śpiewaka i bezpośrednią transcendencją muzyki. To właśnie owo zderzenie ciała z duchem nadaje dziełu Verdiego uniwersalny i ponadczasowy wymiar. Sivadier przypomina widzowi, że jeśli kompozytor napisał dla tytułowej postaci tak trudną, wymagającą i męczącą partię, to właśnie po to, aby podkreślić chorobliwy, zmierzający do tragicznego finału stan bohaterki. Irina Lungu właściwie nie gra roli Violetty, ona po prostu nią jest pokazując to poruszające rozdarcie pomiędzy chęcią do życia i pogodzeniem się ze śmiercią, wzlotem miłości i „ściągającą” na ziemię chorobą ciała. Przecież reżyser zdaje sobie doskonale sprawę, że tyle jest wizerunków Violetty, ile wcielających się w nią, diametralnie się różniących pod względem wrażliwości i typu osobowości solistek. Dzięki bezbłędnie dobieranym środkom wokalnym rosyjska artystka przejmująco oddaje kolejne stany bohaterki: zwątpienie, bunt, walkę, pogodzenie się z fatalnym finałem. To śpiew dodaje jej sił, ale jednocześnie to on ją męczy i kiedy Violetta już nie może śpiewać, to umiera.

Traviata,Dijon 2

Irina Lungu jest podporą i motorem omawianej inscenizacji, co nie oznacza, że satysfakcji nie dostarczają pozostali soliści. Pozytywne wrażenie wywiera występ meksykańskiego tenora Jesūsa Leóna w partii Alfredo oraz mezzosopranistek Sylvii de la Muela w roli Flory i Anne Mason jako Anniny, nie zawodzą też Manuel Nuňez Camelino (Gaston de Letorières, Laurent Alvaro (baron Douphol), Jean-Gabriel Saint-Martin (markiz d’Orbigny) czy Maurizio Lo Piccolo (doktor Grenvil). Pewien niedosyt wzbudza jedynie grecki baryton Dimitris Tiliakos,  imponujący wprawdzie wyrazistą osobowością sceniczną, ale śpiewający nieco już zmęczonym i niekiedy forsowanym głosem partię Giorgio Germonta. Wszyscy oni chętnie odnajdują się w koncepcji Sivadiera i za pomocą naturalnych - jako się rzekło - zachowań czy subtelnych gestów stają się wiarygodnymi postaciami z krwi i kości. Na medal spisuje się operowy chór wzmocniony na tę okazję siłami Filharmonicznego Chóru Kameralnego z Estonii, zaś prowadzący pewną ręką Orchestre Dijon Bourgogne Roberto Rizzi Brignoli umiejętnie wydobywa z partytury Verdiego wszelkie niuanse i atmosfery, czym znacznie przyczynia się do kreowania dramaturgicznych napięć tego niebanalnego spektaklu.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART