opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




3 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Traviata” Verdiego w Opéra de Dijon

Rutyna i utrwalane bez końca przyzwyczajenia słuchowe i wizualne są bowiem w stanie w którymś momencie zniszczyć w nas umiejętność dostrzegania piękna i dlatego tak ważne jest, aby potrafić utrzymać w sobie tę niemalże dziecięcą zdolność do zachwytu i stopniowego odkrywania magicznego świata. Dotyczy to zresztą nie tylko widzów, ale także wykonawców: śpiewaków i muzyków. Wiadomo, że to, co się dzieje na scenie, jest nierealne, wszak podstawową sprawą jest chęć uwierzenia, że pokazywana nam rzeczywistość jest prawdziwa.

Traviata,Dijon 1

Francuski inscenizator słusznie podkreśla, iż najważniejszym elementem w operze jest muzyka i dlatego to właśnie muzykę stara się „reżyserować”, a nie treść libretta. Jednocześnie dba o to, aby wykonawca nie czuł się na scenie mniej ważny niż dajmy na to poszczególne elementy dekoracji. Uważa też, że to język muzyczny buduje psychologię wszystkich postaci przenosząc je zarazem do trudnej do zdefiniowania sfery, poza tę psychologię daleko wykraczającej.

Traviata,Dijon 4

Oczywiście te wszystkie refleksje, założenia i cele znajdują odzwierciedlenie w prezentowanej w Dijon (a w lipcu ubiegłego roku także w Aix-en-Provence) inscenizacji. Kiedy na przykład Violetta, kreowana przez znakomitą rosyjską sopranistkę Irinę Lungu, wykrzykuje tuż przed śmiercią : „Oh gioia!”, czujemy, że nie chodzi tutaj o zaplanowaną i świadomą reakcję bohaterki wobec kresu życia, lecz o spontaniczny, wręcz fizyczny odruch. Zapewne dlatego Sivadier nie narzuca w tym momencie artystce jakiejś koncepcji gry scenicznej i zadań aktorskich  - mogłyby one osłabić dramaturgiczny efekt tej tragicznej sceny - i pozwala jej na pełną naturalność, pokazując zarazem, że śmierć nieszczęśliwej kurtyzany stanowi dla niej wyzwolenie od cierpienia.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART