opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 sierpień 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

41 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Martha Argerich – komplet nagrań w duecie z Gidonem Kremerem i Miszą Majskim!

Następnie kameraliści wzięli na warsztat dzieła Ludwika van Beethovena. Dwie płyty powstały w różnym czasie i w różnych miejscach; pierwsza w Brukseli w kwietniu 1990 r., druga zaś – w Amsterdamie w grudniu 1992 r. Prócz pięciu sonat na fortepian i wiolonczelę, które stanowią żelazny repertuar wiolonczelowy, usłyszymy na nich utwory mniej znane, a mimo to także piękne: Dwanaście wariacji na temat arii „Dziewczyna lub młoda kobieta” z opery „Czarodziejski flet” Mozarta op. 66, Siedem wariacji na temat duetu „Dla mężczyzn, którzy kochają” z opery „Czarodziejski flet” Mozarta WoO 46 oraz Dwanaście wariacji na temat z oratorium „Juda Machabeusz” Haendela WoO 45. Zamieszczone na dwu krążkach interpretacje są przejawem kunsztu łączenia Beethovenowskiej porywczości z głębokim liryzmem. Znów zachwyca śpiewność, przejrzystość planów (której bez posłuchania płyty najprawdopodobniej nie bylibyśmy w stanie sobie wyobrazić), jasność dźwięku, niebywała lekkość artykulacji oraz mistrzowska precyzja w budowaniu dramaturgii. Artyści grają z werwą, zachowując elegancję i dbając o piękno brzmienia. Choć lubią zmieniać tempo, prowadzą dialog w sposób bardzo naturalny; traktują oba instrumenty równorzędnie i znakomicie się uzupełniają. Jedynym minusem tego wydania są błędy w długościach utworów sygnalizowanych na rewersie koperty. Tak czy owak, w mojej opinii jest to najciekawsza propozycja tych sonat (i wariacji) – biorąc pod uwagę wykonania na instrumentach współczesnych – jaka jest dostępna na płytach.

Po Beethovenie przyszła kolej na zmierzenie się z kompozycjami Roberta Schumanna, podobnie jak w przypadku współpracy Argerich z Kremerem. Na płycie usłyszymy nie tylko utwory na wiolonczelę i fortepian, ale też Koncert a-moll op. 129, w którym Majski gra partię solową oraz dyryguje zespołem Orpheus Chamber Orchestra. Wśród dzieł kameralnych znalazły się miniatury zaaranżowane na wiolonczelę i fortepian, które Schumann napisał oryginalnie na róg i fortepian, obój i fortepian oraz altówkę i fortepian: Adagio i Allegro op. 70, Nie spiesząc ze zbioru Trzy romanse op. 94 oraz Nie spiesząc (w aranżacji Majskiego) ze zbioru Obrazki z bajki op. 113. Poza tym kameraliści interpretują Trzy Fantasiestücke op. 73 (cykl na klarnet i fortepian z możliwością wykonywania partii klarnetu przez skrzypce lub wiolonczelę) oraz Pięć utworów w stylu ludowym na fortepian i wiolonczelę op. 102. Dwie ostatnie kompozycje zostały nagrane przez Majskiego również w roku 1984 dla Philipsa, w niemalże identycznych tempach. Tymczasem rejestracji dla DGG dokonano w marcu 1997 r. w Nowym Jorku (koncert) oraz w grudniu 1999 r. w Brukseli (utwory kameralne).


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART