GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Hugonoci” Meyerbeera w Opéra du Rhin w Strasburgu
Strona 2 z 5
Opera Meyerbeera opowiada o dramatycznej miłości katoliczki Walentyny i protestanta Raula, dla której historycznym tłem są wydarzenia poprzedzające noc Świętego Bartłomieja (23 sierpnia 1572), wsławioną potworną rzezią hugonotów, będącą jedną z najciemniejszych kart historii Francji. Wstępem do tej haniebnej masakry było zamordowanie szefów partii protestanckiej - z admirałem Gaspardem de Coligny na czele - i setek protestantów pochodzenia szlacheckiego, aliści w gruncie rzeczy mieliśmy tu do czynienia ze spiskiem politycznym, gdyż ci szefowie przybyli do Paryża, aby uczestniczyć w ślubie Henri de Navarre (przyszłego króla Henryka IV) z Marguerite de Valois, siostrą króla.
Librecista wysuwa na pierwszy plan wątek melodramatyczny, którego Olivier Py bynajmniej nie ignoruje, wszakże w swej realizacji wyraźnie woli się on skoncentrować na politycznych i religijnych napięciach, na problemie prowadzącej do najgorszych zbrodni nietolerancji, na krytyce historii ludzkości wypełnionej nieustającym przelewaniem krwi, wreszcie na wywołującym i podsycającym przemoc szatańskim mechanizmie nienawiści. Wizja francuskiego reżysera przyjmuje formę wciągającego epickim rozmachem fresku historycznego, którego poszczególne obrazy wywierająmocne wrażenie i na długo pozostają w pamięci poruszonych tym sugestywnym przywoływaniem przejawów przemocy i bestialstwa widzów.
Już na samym początku niosąca krzyż postać zbliża się do proscenium i rozkłada ów symbol wiary na dwa oddzielne krzyże, jakby dla przypomnienia prowadzących do straszliwych konfliktów podziałów chrześcijan, dopuszczających się nieludzkich czynów w imię tego samego Boga. Jakże znamienny jest epizod, w którym przedstawiciele wrogich i wyraźnie sfanatyzowanych grup wyznaniowych odwracają trzymane w rękach krzyże zamieniając je tym sposobem w służące do zabijania miecze. Podobnie jak scena pokazująca ubranego w odświętne szaty biskupa, który udziela karabinem błogosławieństwa szykującym się do dokonania rzezi na niewinnych protestantach spiskowcom. Uniwersalne przesłanie treści opery i ponadczasowy charakter wojen religijnych podkreślają odwołujące się do różnych epok stroje (zaprojektowane przez Pierre-André Weitza, także autora scenografii).
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |