opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 maj 2022       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

29 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Premierowe nagranie nowo odkrytej opery Haendela!

W styczniu 2007 r. muzycy z włoskiego zespołu Il Rossignolo odkryli w zbiorach biblioteki Konserwatorium im. Luigiego Cherubiniego we Florencji rękopis nieznanej włoskojęzycznej opery pt. Germanik (Germanico), której autorstwo przypisują Jerzemu Fryderykowi Haendelowi. Jak informuje anonimowy skryba, utwór jest „Serenadą na sześć”, co każe nam myśleć o muzyce lekkiej i skomponowanej ku czyjejś czci. W tym przypadku głównym bohaterem jest wielki wódz rzymski Germanik. Przypuszczalnie dzieło powstało w latach 1706-1710, czyli podczas pierwszego pobytu Haendela na Półwyspie Apenińskim. Choć manuskrypt nie wyszedł spod jego pióra, na okładce napisane jest „Del Sigr Hendl”, co oznacza „przez pana Haendela”. Nazwisko nieznanego jeszcze twórcy zanotowano fonetycznie, a adnotację naniósł ten sam kopista, który przepisywał nuty. Rodzaj użytego przez niego papieru i charakter pisma świadczą o tym, że miało to miejsce na początku XVIII wieku, to znaczy niedługo po powstaniu tej opery. Nie wiadomo jednak, dlaczego tytuł Germanik figuruje wyłącznie w katalogach wspomnianej biblioteki we Florencji i nigdy nie pojawił się na liście zaginionych utworów Haendela.

Rossignolo

Jak wyjaśnia dyrygent i kierownik artystyczny Il Rossignolo, Ottaviano Tenerani, w komentarzu dołączonym do omawianego albumu, charakter kompozycji przystaje do stylistyki wczesnych dzieł autora Mesjasza. Podobieństw jest wiele. Po pierwsze, są to alteracje w niektórych recytatywach. Po drugie – pewna nieporadność w prowadzeniu głosów. Po trzecie – obecność krótkich wstępów przeznaczonych na grupę basso continuo, poprzedzających linie wokalne; podobne wstępy znajdziemy w kantatach Haendela z jego wczesnego okresu florenckiego. Poza tym w dwóch ariach, dodał on do grupy basso continuo drugą violę da gamba, co było wtedy niespotykane w dziełach twórców ówczesnej szkoły włoskiej. Obie viole da gamba pełnią tu podobną funkcję do tej, którą pełniły w kantacie Wśród płomieni HWV 170 oraz oratorium Zmartwychwstanie HWV 47. Ponadto w jednym z recytatywów słyszymy arpeggia violi da gamba i skrzypiec, grane zamiast partii basso continuo. Podobny zabieg został przecież zastosowany w kantacie Za ulotnymi śladami HWV 105. Możemy wreszcie zaobserwować różne podobieństwa melodyczne, harmoniczne i strukturalne w stosunku do reszty spuścizny Haendela.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART