GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości43. Festival d’Ambronay czyli barokowe święto we Francji
Strona 6 z 13
Chodzi tutaj o pierwsze dzieło autorstwa tego wybitnego artysty, chociaż w przeszłości zawdzięczamy mu już na przykład opracowane na nowo arie w Les Indes galantes Rameau czy dopisanie brakującego ostatniego aktu w Il Prometeo Draghiego. Kompozytorskie marzenie mógł teraz wreszcie urzeczywistnić przy wsparciu Anne Geisendorf, przewodniczącej genewskiej fundacji Espace Rousseau.
Przede wszystkim trzeba wyrazić argentyńskiemu twórcy uznanie za śmiałość zmierzenia się z dawnym gatunkiem, który przez współczesnych kompozytorów nie jest już raczej wykorzystywany. Swoje dzieło Alarcón zatytułował Pasja Jezusa lub ewangelia według Judasza i określił jako „Labirinto canonico in musica sotto forma di oratorio” (Muzyczny labirynt kanoniczny w formie oratorium).
Podstawą kompozycji jest zorganizowane w dziewięciu częściach (na wzór Boskiej komedii) libretto Marco Sabbatiniego, pasjonata twórczości Dantego, zredagowane w języku włoskim z inspiracji apokryficzną ewangelią Judasza (przechowywaną w Fundacji Martina Bodmera w Genewie). W tym tekście Judasz jest ukazany jako ofiara, czyli narzędzie urzeczywistnienia się aktu zbawienia, tak aby dokonało się wydanie Syna Człowieczego. Sabbatini wzbogacił dodatkowo swe libretto niemieckimi cytatami pochodzącymi z kantat Bacha oraz fragmentami wierszy hiszpańskiego poety Francisco de Quevady, a także ustępami z Pieśni nad pieśniami ze Starego Testamentu. Sam kompozytor przyznaje, że na jego wyobraźnię oddziaływały również teskty jego rodaka Jorge Luisa Borgesa oraz włoskiego poety, scenarzysty i reżysera Piera Paolo Pasoliniego. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |