opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




27 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

54 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal w Łańcucie: w świecie opery

Wszystko to nie oznacza, że Tomasz Konieczny nie sięgał do bardziej wyszukanych środków interpretacyjnych. W ustępach bardziej lirycznej natury potrafił odwoływać się do łagodnego śpiewu mezza voce, kiedy trzeba było podkreślić sens niektórych, szczególnie znaczących słów, sięgał też do efektów kolorystycznych, nadając niekiedy poszczególnej sylabie określoną barwę. Umiejętnie wydobył też aspekt humorystyczny zawarty w pieśni Ach, biada mi nieszczęśliwemu człekowi, w której wydawałoby się nostalgicznych strofach kryją się znaczne pokłady ironii. Na moje jednak ucho w pełni odnalazł się dopiero w pieśniach kompozytorów słowiańskich. Już w Trzech sonetach do Don Kichota Romualda Twardowskiego z dużą wrażliwości zaznaczył pierwiastki o charakterze stylizacyjnym, polegające na dyskretnej archaizacji, a w trzecim – Akademicy z Argamasilli na grób Don Kichota  – z umiarem zarysował dające o sobie znać w linii melodycznej oraz w rytmie dalekie reminiscencje flamenca. 

Festiwal w Lancut 2018 7 

Aliści, przejawem prawdziwej sztuki muzycznej interpretacji okazały się impresje wokalne jakimi są w istocie epigramatyczne, a niekiedy wręcz aforystyczne (On odebrał mi wszystko op. 26 nr 2) pieśni Siergieja Rachmaninowa. Ich wykonanie uznać można za kanoniczne, jakby śpiewak wczytywał się w najgłębsze intencje autorów, zarówno słów, jak i oprawy muzycznej. Poczynając od nienagannej prozodii, poprzez zastosowanie wszelkich możliwych odcieni dynamicznych, podążających za treścią poetyckich tekstów, po zróżnicowaną agogikę, za pomocą efektów ritardanda i acceleranda to przyśpieszającą, to prawie zatrzymującą tok muzycznego przebiegu, w zależności od zmienności nastrojów, czy to gorączkowego pobudzenia, czy przeciwnie, rezygnacji, gdy wkradają się niepokojące pauzy. Kiedy trzeba zaznaczyć afirmację artysta śpiewa pełnym głosem, kiedy pojawiają się nuty zwątpienia nie cofa się przed sięgnięciem po ekspresyjny falset (Dziecino, tak jesteś piękna op. 8 nr 2 czy Zaduma op. 8 nr 3). A pomiędzy tymi obiema skrajnościami rozciągała się przestrzeń na wydobywanie z głosu całej palety barw, przydających mu zarówno namiętne, ciepłe brzmienie, a kiedy indziej jakby obojętne, znajdujące odzwierciedlenie w przytłumionej matowości. Nie muszę, rzecz jasna, dodawać, że osiągnięcie tego rodzaju rezultatów możliwe jest dzięki posiadaniu zarówno naturalnych warunków wokalnych, a więc szlachetnego materiału głosowego, jak i tych nabytych, jak doskonała emisja, sprawiająca, że w śpiewie nie pojawia się ani cień wibrata, czy też całkowite panowanie nad prowadzeniem frazy. Znaczny udział w ostatecznym kształcie tych utworów oraz wrażeniu, jakie wywierały, miał wspomniany Lech Napierała, nie ograniczający się do prostego akompaniamentu, ale wzbogacający narrację o odpowiedni koloryt instrumentalny, przy czym nigdy nie wysuwał się na pierwszy plan przed śpiewaka, tworząc z nim idealnie zgrany tandem. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART