opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Mozart w WOK 336-456.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

107 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Festiwal w Łańcucie: w świecie opery

Ich sprzysiężenie od początku wyróżnia się na tle jaśniejszego otoczenia dworskiego strojami czarnymi niczym ich skrytobójcze zamiary. Do bardzo udanych zaliczyć należy występ basa Wołodymira Dutczaka w epizodycznej roli marynarza Sylwana. Dzięki niemu zyskała ona znacznie większy ciężar gatunkowy niżby można było o tym sądzić na podstawie samej partytury. Z uwagi na plenerowy charakter przedstawienie odbywało się przy zastosowaniu sztucznego nagłośnienia. Stąd trudno w pełni ocenić wkład kierowanej przez Mychajło Dutczaka orkiestry, albowiem proporcje pomiędzy poszczególnymi sekcjami instrumentalnymi mogły ulec zachwianiu, a zatarciu odcienie kolorystyczne. Ale taka jest cena, jaką trzeba płacić, za szersze upowszechnienie sztuki wysokiej i czynienie z dzieł operowych masowych widowisk. 

Festiwal w Lancut 2018 9

Niewątpliwie najbardziej oczekiwanym wydarzeniem w tej kategorii był występ polsko-francuskiej pary operowej – Aleksandry Kurzak i Roberta Alagni, ze względu na swoją rangę przeniesiony do audytorium Filharmonii Rzeszowskiej. Wydaje się, że francuski tenor przeżywa swą drugą młodość wokalną, wspartą wszakże o dojrzałą świadomość celów artystycznych, do których zmierza, oraz doświadczenie sceniczne i koncertowe. Z kolei polska śpiewaczka nieustannie rozwija swoje możliwości wokalne i umiejętności techniczne, pozwalające osiągać coraz bardziej zadowalające efekty wokalne. Oboje najlepiej odnaleźli się w repertuarze werystycznym, w ich ujęciu sprawiającym wrażenie, jakby stworzony został z myślą o ich głosach. Wbrew opiniom niechętnych temu kierunkowi, że są to „opery krzyku”, w wykonaniu polsko-francuskiego małżeństwa sprawiały wrażenie jak najnaturalniejszego sposobu wyrażania gwałtownych namiętności i uczuć. W ich śpiewie nie wyczuwało się cienia forsowności, ani nadmiaru dynamiki, mimo że nie stronili od mocniejszych kontrastów w tym zakresie. Uderzała też znakomita dykcja, sprawiająca, że tekst pozostawał w pełni zrozumiały i cieszył naturalną prozodią włoszczyzny. Do pewnego stopnia starali się też nadać swemu występowi znamion półscenicznych, kiedy poruszali się po estradzie, a także odpowiadali sobie spoza kulis. Taki charakter przybrała scena zazdrości, czyli duet Mario, Mario, son quiz I aktu na poły autotematycznej opery Giacomo Pucciniego Tosca, skoro jej bohaterka jest… operową śpiewaczką. W tym przypadku Roberto Alagna, grając artystę malarza, musiał więcej popracować wyobraźnią, by uwiarygodnić postać. Popis pogłębionej interpretacji Aleksandra Kurzak zaprezentowała w arii Io son umile ancellaz II aktu opery Andrea Cilei, po części również autotematycznej, bo dotyczącej w tym przypadku historycznej artystki dramatycznej Adrianny Lecouvreur. Tym razem szczególnie ujmujące były pianissima, wydobywane z nie lada dbałością o urodę dźwiękową.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART