GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTrzęsienia ziemi nie było
Strona 6 z 7
Nad przebiegiem całości trzymał rękę na pulsie Raphaël Pichon, kierujący instrumentalno-wokalnym Ensemble Pigmalion, nadając całości znaczny nerw dramatyczny, a zarazem, dzięki subtelnościom dynamicznym, jego interpretacja odznaczała się znacznym wyczuciem odcieni wyrazowych.
Trzy dni wcześniej, tegoroczny dyrektor artystyczny Vincent Dumestre wraz ze swym zespołem Poème Harmonique, na inaugurację wybrał kompozycje Claudia Monteverdiego, poczynając od fanfarowej Toccaty z jego „Orfeusza”. Daje w nich jeszcze znać o sobie trwający konflikt pomiędzy stile antico a nuovo, czy inaczej rzecz ujmując: prima prattica i seconda, a co za tym idzie większym zdobnictwem i wielogłosową komplikacją a niesionym przez tekst przesłaniem, wydobywanym ze słów za sprawą odpowiedniej oprawy muzycznej.
Szczególnie wyraziście przejawiało się to w Glorii, w której śledzić można swoistą rywalizację pomiędzy ornamentami w partiach wokalnych a tymi zawartymi w głosach instrumentalnych. Kontrastował z tym surowy, lamentacyjny charakter Crucifixi, w którym unika się powierzchownych afektów, skupiając się na przywołaniu bezpośredniej wymowy wydarzeń pasyjnych. Godzi się podkreślić odpowiednie dobranie głosów solistów, zharmonizowanych pod względem barwy i zgodnie stapiających się w ansamblu. Solidne podstawy dla ich występu dostarczało głębokie brzmienie rosyjskiego chóru musicaAeterna.Podczas dwóch pierwszych wieczorów dały też znać o sobie występujące w muzyce barokowej dźwiękonaśladowcze efekty ilustracyjne. W psalmie Dixit Dominus rozbrzmiewały onomatopeiczne melizmaty, imitacyjnie podejmowane przez poszczególne głosy wokalne. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |