GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościTrzęsienia ziemi nie było
Strona 4 z 7
Mnie ta manieryczność kojarzyła się zwłaszcza z późnobarokowymi rzeźbami lwowskiego mistrza Jana Jerzego Pinzla. Podobne ruchy rękoma wykonywał też zasiadający w stallach i przyodziany na czarno ośmioosobowy chór. O wiele bardziej sugestywna wizja trzęsienia ziemi, następującego po śmierci Jezusa, pojawia się w opracowaniu Pasji Brockesa, dokonanym przez Georga Philippa Telemanna (TWV 5:1).
Poza tym jej wykonanie miało tym razem miejsce w Centrum Kongresowym. Zrazu spodziewałem się, że będziemy mieli do czynienia z dostojną celebracją szacownego zabytku muzycznego, mającego przekonać o wyższości pasji Bachowskich. Stąd przeżyłem miłe zaskoczenie, kiedy okazało się, że jest to wartościowe dzieło o żywej dramaturgii, trzymającej w napięciu.
Nie jest ono do końca utworem autorskim, albowiem wykorzystuje fragmenty, zaczerpnięte z wersji innych kompozytorów, ułożonych do tego samego libretta Bartholda Heinricha Brockesa. Utwór wyłania się jakby z niebytu, przechodząc w dłuższy ustęp koncertujący z solowym obojem. Podobnie zresztą będzie i na początku drugiej części. Charakteryzuje go rozbudowana, prawie operowa dramaturgia, na którą składają się klasyczne dla tego gatunku relacje Ewangelisty i ariosa Chrystusa, którym towarzyszą akompaniowane recytatywy, solowe arie, często z koncertującymi instrumentami (obojem, fletem prostym, rogami naturalnymi, trąbką) oraz ansamble, a także chóry: charakterystyczne, ściśle związane z akcją (w roli tzw. turby, czyli tłuszczy, towarzyszącej przywoływanym zdarzeniom ewangelicznym), oraz komentująco-refleksyjne jako emanacja zboru wiernych, a także efektowne fugi oraz chorały. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |