opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria




17 sierpień 2022       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Turandot 674-109.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  • Papiez 131-178.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

17 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Do czego służą oklaski

Generalnie służą do zamanifestowania aprobaty lub dezaprobaty. Klaszczemy po zakończeniu czyjegoś przemówienia, a nawet podczas jego trwania, na znak zgody z jego treścią, lub wyrażanych w nim poglądów. W teatrze bijemy brawa jeśli spektakl nam się podoba, a występujący artyści wzbudzili dostateczną sympatię. Bijemy brawa podczas koncertów, występów kabaretowych, manifestacji politycznych, imprez sportowych, nabożeństw kościelnych, a ostatnio nawet podczas niektórych pogrzebów, kiedy wyprowadzają jakiegoś wybitnie szanowanego nieboszczyka, który i tak owacji słyszeć nie może.

Trudno dokładnie skodyfikować zasady i okazje do klaskania. W czasach mojej warszawskiej dyrekcji często przychodził ze swą świtą do Teatru Wielkiego charyzmatyczny wówczas premier, człowiek obyty, uroczy i ujmująco dowcipny. Pewnego razu z jakiejś międzynarodowej okazji graliśmy uroczysty koncert z symfonią złożoną z czterech części. Na wszelki wypadek zręcznie wplotłem przy powitaniu informację, że symfonię oklaskuje się dopiero po jej całkowitym zakończeniu, a nie – broń Boże – po każdej części. Powiedziałem to dlatego, że publiczność zapatrzona w lożę rządową, gotowa jest klaskać zawsze wtedy, kiedy przywódcy, zresztą nie tylko w teatrze. Słusznie i naukowo – oświadczył premier – i po chwili rozpoczęliśmy symfonię.

Jakież było moje zdumienie, kiedy po pierwszej części szef rządu pierwszy zaczął bić brawo, a po nim cała widownia. To samo powtórzyło się po drugiej i trzeciej części dzieła, ze wstydem wobec wielu siedzących na widowni cudzoziemców. Zapytany później, dlaczego wzniecił przedwczesne owację, odparł rozbrajająco: ależ mnie ta muzyka zachwyciła już od pierwszych taktów i po prostu nie mogłem się powstrzymać!

Kilkakrotnie zetknąłem się z oklaskami wyrażającymi niechęć, dezaprobatę, niezadowolenie i protest. Któryś z moich następców poprosił mnie do Sal Redutowych Opery Narodowej o wygłoszenie laudacji poświęconej Marii Callas. Niestety przede mną niemiłosiernie długo ględziło kilku innych mówców, warszawskie śpiewaczki z różnym efektem usiłowały śpiewać repertuar greckiej divy, a mnie – zapewne chcąc uhonorować – umieszczono na samym końcu sążnistej manifestacji.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART