opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-43.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

43 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Na nowo odkryte

Recital Szymona Mechlińskiego składający się z arii i pieśni zapomnianych kompozytorów polskich był swoistą sensacją. Dzięki pasji poszukiwawczej tego głośnego już (w przenośni i dosłownie) barytona, m.in. laureata ostatniego Konkursu Moniuszkowskiego, możemy zetknąć się z dziełami twórców muzyki polskiej, z którymi los obszedł się dosyć okrutnie. Nie tylko ich utwory, ale niekiedy nawet nazwiska zniknęły z życia koncertowego. Ba, niektórych nawet się nie znajdzie w encyklopediach muzycznych. Czy to jednak oznacza, że dzieła, które stworzyli nie mają żadnej wartości? Szymon Mechliński realizuje misję odkrywania na nowo takich pozycji, aby udowodnić, że są one piękne, niebanalne artystycznie, napisane ze znawstwem technik kompozytorskich, wokalnie dostosowane do specyfiki ludzkiego głosu, melodyjne, oparte na ciekawych literacko tekstach, nierzadko niosące spory ładunek estetyczny, patriotyczny i historyczny.

 

Szymon Mechlinski 1

 

Taki też był recital zorganizowany przez Polską Operę Królewską w Sali Balowej Zamku Królewskiego w Warszawie. Śpiewakowi towarzyszył przy fortepianie Michał Biel. Na wstępie wysłuchaliśmy Henryka Skirmuntta pełnej dramatyzmu i gwałtowności arii z opery Pan Wołodyjowski. Szymon Mechliński przeobraził się w pałającego nienawiścią Azję Tuhajbejowicza, a pomógł mu w tym ostro grający na fortepianie Michał Biel. Ten styl przesadnie głośnego prezentowania muzyki zagościł w tym recitalu na dobre, choć kolejne pozycje wybrane na koncert były dosyć zróżnicowane. Bohaterem programu był Henryk Jarecki, autor m.in. uduchowionej modlitwy Zdrowaś Maryja, a także opery Nowy Don Kiszot, z której Arię Karola zaśpiewał solista, oraz wykonanej na zakończenie pełnej samochwalstwa Gawędy Jakubowicza. Te pozycje wydawały się dosyć udane muzyczne i znakomicie zinterpretowane aktorsko. Do tego samego tekstu, co Aria Karola skomponował też muzykę Stanisław Moniuszko. Trudno powiedzieć, które opracowanie jest lepsze. Pewną odmianę w sposobie śpiewania (i akompaniowania) stanowiły trzy pieśni do słów Przerwy-Tetmajera. Tutaj liryczna poezja w opracowaniu muzycznym Jana Skrzydlewskiego skłoniła artystów do większej delikatności w dozowaniu dźwięków.

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART