opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 sierpień 2022       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Papiez 131-48.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

27 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Gawęda dworzan w baszcie nad broną“ czyli lektura Damazego

Pierwowzorem libretta Strasznego dworu Stanisława Moniuszki był modny w onym czasie, sarmacki gatunek literacki – gawęda szlachecka – a konkretnie przywołana w tytule Kazimierza Władysława Wóycickiego. W Operze Krakowskiej, w inscenizacji Laco Adamika, w mimicznej akcji towarzyszącej intradzie, rozczytuje się w niej sfrancuziały Damazy, totumfacki Miecznika, może, by spełnić jego oczekiwania odnośnie zięciów, a co za tym idzie powrócić do rodzimych obyczajów.

 

Straszny dwor,Krakow 6

 

Jak w Rosji w burzliwych chwilach, na przykład zamachów na carów, sięgano po Życie za cara Michaiła Glinki, wyzwalające patriotyczne uniesienia, tak w Polsce pokrzepieniem dla serc po klęsce Powstania Styczniowego, stłumionego przez tychże Moskali, była powstała po nim opera Moniuszki. Dziś, po serii monografii historycznych o pańszczyźnie, dekonstruujących wizję staropolskiej demokracji szlacheckiej, jej idealizacja i apoteoza w Strasznym dworze wydać się może anachroniczna.

 

Straszny dwor,Krakow 7

 

Zwłaszcza w ujęciu Laco Adamika, co dziwi w przypadku Słowaka, a więc przedstawiciela narodu o rustykalnych korzeniach i etosie, uciskanego przez węgierskich możnowładców. Sięga bowiem do repozytorium artystycznych wyobrażeń, głównie Jacka Malczewskiego, tworzących narodową mitologię. Nowe odczytanie proponował swego czasu Andrzej Żuławski. Może więc nadszedł czas na przepisanie fabuły, zadanie dla Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, zresztą współpracującej już z krakowskim teatrem? Moniuszko wzorem Wagnera poprzedza Straszny dwór krótkim wstępem orkiestrowym, w którym w pasażach skrzypiec pobrzmiewają dalekie reminiscencje z uwertury do Tannhäusera tamtego, a w chórze Spod igiełek domek rośnie dosłuchać się można nawiązania do chóru kobiet z drugiego aktu Holendra tułacza.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART