GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Gawęda dworzan w baszcie nad broną“ czyli lektura Damazego
Strona 1 z 2
Pierwowzorem libretta Strasznego dworu Stanisława Moniuszki był modny w onym czasie, sarmacki gatunek literacki – gawęda szlachecka – a konkretnie przywołana w tytule Kazimierza Władysława Wóycickiego. W Operze Krakowskiej, w inscenizacji Laco Adamika, w mimicznej akcji towarzyszącej intradzie, rozczytuje się w niej sfrancuziały Damazy, totumfacki Miecznika, może, by spełnić jego oczekiwania odnośnie zięciów, a co za tym idzie powrócić do rodzimych obyczajów.
Jak w Rosji w burzliwych chwilach, na przykład zamachów na carów, sięgano po Życie za cara Michaiła Glinki, wyzwalające patriotyczne uniesienia, tak w Polsce pokrzepieniem dla serc po klęsce Powstania Styczniowego, stłumionego przez tychże Moskali, była powstała po nim opera Moniuszki. Dziś, po serii monografii historycznych o pańszczyźnie, dekonstruujących wizję staropolskiej demokracji szlacheckiej, jej idealizacja i apoteoza w Strasznym dworze wydać się może anachroniczna.
Zwłaszcza w ujęciu Laco Adamika, co dziwi w przypadku Słowaka, a więc przedstawiciela narodu o rustykalnych korzeniach i etosie, uciskanego przez węgierskich możnowładców. Sięga bowiem do repozytorium artystycznych wyobrażeń, głównie Jacka Malczewskiego, tworzących narodową mitologię. Nowe odczytanie proponował swego czasu Andrzej Żuławski. Może więc nadszedł czas na przepisanie fabuły, zadanie dla Pawła Demirskiego i Moniki Strzępki, zresztą współpracującej już z krakowskim teatrem? Moniuszko wzorem Wagnera poprzedza Straszny dwór krótkim wstępem orkiestrowym, w którym w pasażach skrzypiec pobrzmiewają dalekie reminiscencje z uwertury do Tannhäusera tamtego, a w chórze Spod igiełek domek rośnie dosłuchać się można nawiązania do chóru kobiet z drugiego aktu Holendra tułacza. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |