opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




26 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Turandot 23-205.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-153.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-110.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

96 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Jak ulepić gwiazdę opery?

 

Tym razem chodziło o to, by śpiewacy na początku swojej drogi (mający za sobą mniej lat nauki) nie czuli się jakoś dyskryminowani, co więcej, chodziło o to, aby mogli w otoczeniu lepiej sobie radzących kolegów i koleżanek bardziej zmobilizować się, aby nie wypaść zupełnie blado. Śpiewanie jest trudną sztuką, choć przecież zdarzają się talenty, które mają głos ustawiony i brzmiący niejako „od natury”. Śpiewanie według reguł bel-canta nawet u tzw. naturszczyków wymaga jednak profesjonalnej korekty, wsparcia artystycznych produkcji trafnymi uwagami. To również zapewniają kursy Masterclass organizowane w Lublinie. Koncert zaczął się więc od występu śpiewaka już wyedukowanego, wykonującego role tenorowe np. w operach Mozarta i Moniuszki w Polskiej Operze Królewskiej. Jacek Szponarski, który już skończył naukę w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, zaśpiewał arię z opery Traviata Verdiego wraz z recytatywem De miei bolenti spiriti.

 

Campi,Masterclas 5

 

Był to więc przykład dobrego opanowania głosu i śpiewania ze zrozumieniem wykonywanej roli, pełen pasji i muzycznych emocji zawartych w muzyce włoskiego mistrza. Gdyby jednak przyjąć, że ten artysta był najlepiej przygotowany ze wszystkich występujących po nim, to wcale nie musiało oznaczać, że nikt nie mógłby się z nim równać, że pewność i rutyna wykonania nie wymagają jeszcze czujnej obserwacji i przychylnej korekty głosu, w którym zawsze mogą się pojawiać jakieś elementy prowadzące na fałszywe ścieżki operowania własnym śpiewającym ciałem. Po tenorze na scenę weszła młoda mezzosopranistka Iga Waszczuk, by zaśpiewać pieśń Suleika Mendelssohna. Dała świadectwo ogromnego potencjału tkwiącego w niskim kobiecym głosie, nad którym jednak trzeba jeszcze dobrze popracować, aby całość aparatu wokalnego ustawiła się we właściwej pozycji i pozwoliła oprzeć piękny głos „na poduszce powietrznej”, a z drugiej strony, by opanowanie głosu pozwoliło również swobodnie wczuwać się w sens podawanego tekstu i zaproponować interpretację odpowiadającą zamierzeniom twórców pieśni. Podobne uwagi dotyczące spraw wokalnych można było wypowiedzieć do kolejnej osoby, Katarzyny Romanowskiej, która swym dziewczęcym sopranem zaśpiewała żartobliwą, choć stwarzającą poważne zadania wokalne od wykonawcy, pieśń Moniuszki Groźna dziewczynaUtwór ten od strony wokalnej wymaga dosyć dźwięcznego i dobrze opartego głosu, włączają go więc do repertuaru doświadczone artystki, to jednak Katarzyna doskonale sobie poradziła z aktorską interpretacją tekstu poetyckiego, stworzyła na estradzie całkiem udaną scenkę, będącą dowodem, iż przemawia do swojego chłopca naprawdę „groźna dziewczyna".

 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART