GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościJak ulepić gwiazdę opery?
Strona 3 z 7
Ten niewielki ilościowo dorobek świetnego symfonika ma jednak ogromny ładunek estetyczny, piękne melodie i mistrzowsko dobrane do nich poetyckie teksty. To są nasze muzyczne skarby, co dostrzegają nawet młodzi ludzie wychowani na kompromitujących nieraz wzorach upowszechnianych przez stacje radiowe i telewizyjne oraz kompletny uwiąd wiedzy muzycznej serwowanej przez szkolnictwo powszechne. Moi rozmówcy są oczywiście nietypowi, wysoce zmotywowani w kierunku muzycznej klasyki. Można przyjąć, że to „ostatni Mohikanie" prawidłowego formowania kulturalnego człowieka, więc ich przyszłość powinna nas szczególnie interesować. Są to niezwykle cenne osobowości.
Np. uczestniczka kursu, która sama siebie określa jako sopran liryczny i już studiuje na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie ma za sobą 13 lat muzycznej edukacji na różnych poziomach, powiedziała coś niesłychanie ważnego – co dostrzegają tylko ci, którzy się na muzykę otworzą, przestaną się wstydzić swych nietypowych preferencji: Ludziom lepiej się żyje, gdy mają coś wspólnego z muzyką! Przyjmijmy, że to jest motto przyświecające moim rozważaniom. Ankieta zawierała też pytania związane z kwestiami technicznymi dotyczącymi śpiewu, takimi jak dbałość o głos – higiena, nawodnienie, wypoczynek, dobry sen, oraz podobieństwo ludzkiego głosu do barwy instrumentu – padły rozmaite odpowiedzi: wiolonczela, skrzypce, klarnet, nawet rożek angielski. Istotnym pytaniem, na które próbowali odpowiedzieć kursanci są nadzieje, jakie wiążą z uczestnictwem w Masterclass w Lublinie. W tym wypadku odpowiedzi były niemal jednakowe. Każdy śpiewak niezależnie od stopnia przygotowania i opanowania sztuki bel-canta może się czegoś ważnego dowiedzieć od osób, które od lat utrzymują się na topie rynku operowych artystów, którzy sami w praktyce pokonywali wszelkie trudności, znają odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące śpiewu, repertuaru operowego, kondycji człowieka stającego oko w oko z wyzwaniami jakie stwarza scena. Właśnie tacy artyści zdecydowali się prowadzić Masterclass i to oni stanowili magnes dla adeptów sztuki wokalnej. To do nich zgłosili się bez wahania uczniowie wspomnianej już szkoły muzycznej II stopnia z Lublina, niekiedy przychodzący na zajęcia z profesorami uczącymi ich śpiewu, to dla nich przybyli z różnych stron kraju, w tym z Warszawy czy Łodzi studenci i już dyplomowani śpiewacy.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |