GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościFranz Eckert – kompozytor z Nowej Rudy
Strona 8 z 16
Opowieści te są jednak od wielu pokoleń powszechnie znane i bardzo popularne w Japonii. Słyszało o nich niemal każde japońskie dziecko, ponieważ część z nich można przeczytać w elementarzu. Muzykę skomponował Kan lshii i należy ona do bardzo typowego nurtu w rozwoju opery japońskiej, która poszukuje własnego oblicza, tworzy własną tożsamość mimo pozornej dominacji europejskich środków muzycznego wyrazu.
Kultura współczesnej Japonii pod wieloma względami jest zjawiskiem o wiele bardziej fascynującym, niż znany nam wszystkim dynamiczny rozwój nauki i techniki w tym kraju. W przeciwieństwie bowiem do najnowszej cywilizacji technicznej, kultura dzisiejszej Japonii w sposób naturalny i bezkonfliktowy rozwija się w oparciu o wielowiekową tradycję artystyczną. Dzieje się tak mimo tego, że w wielu dziedzinach sztuki, a także w odbiorze artystycznym szerokich kręgów społeczeństwa japońskiego, można zaobserwować wyraźną europeizację, lub też bardziej amerykanizację gustów (telewizja, film, show-business itd.).
Jednakże prawdziwie wartościowa, nieskomercjalizowana twórczość, wyobraźnia artystyczna, przesycona pozostała tradycją narodową, kultywowaną i chronioną jak drogocenny skarb. W zetknięciu z tradycją europejską, sztuka japońska bardzo szybko przyswoiła sobie jej pewne elementy rozwijając się na drodze twórczej syntezy. Podobnie jak roślinność przesadzona do nowej, urodzajnej gleby, wspaniale wzrasta zachwycając nas nowym, nieznanym kolorytem kwiatów i smakiem owoców. Współczesna opera japońska jest szczególnie wyrazistym przykładem takiego właśnie rozwoju. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |