GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPolscy artyści na praskich scenach (2)
Strona 2 z 8
Kompozytor zachwycony jej głosem napisał specjalnie dla niej brawurową arię – Per questa bella mano, której poza nią żadna z ówczesnych śpiewaczek nie była w stanie zaśpiewać. Praga okazała się pierwszym etapem jej kariery, która później związana była z Wiedniem, Dreznem, Monachium i Berlinem. Głos tej śpiewaczko porównywano z głosem słynnej Catalani, z czego nasza śpiewaczka przeważnie wychodziła zwycięsko.
Kolejna Polka pojawiła się w Pradze blisko sto lat później, była nią Teresa Arklova, (Arkiel), solistka Opery Lwowskiej, która w latach 1886-1987 była również solistką Národni Divadlo, gdzie debiutowała 24 kwietnia 1886 roku jako Dolores w operze Vlast (Ojczyzna) Emile Paladilhe. Następne partie to: Walentyna w Hugonotach (29 maja), tytułowa Aida (2 czerwca) i Małgorzata w Fauście (5 czerwca). W sumie zaśpiewała 16 partii, w blisko 70 przedstawieniach, w tym tytułową Normę oraz Selikę w Afrykance Meyerbeera, Elzę w Lohengrinie Wagnera i Donnę Annę w Don Giovannim Mozarta, Alicję w Robercie diable Meyerbeera. Szczególne uznanie przyniosła jej kreacja Milady w Daliborze Smetany. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |