opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • Papiez 131-164.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 93-28.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

48 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muzyczne „afrodyzjaki”

Dyrygent ze swojej strony skupił się w akompaniamencie na utrzymaniu klasycystycznego decorum, a co za tym idzie pewnej powściągliwości oraz dbałości o należyte wyważenie proporcji, przywracając w ten sposób element estetycznej równowagi. Żałować jedynie należy, że interpretacja ta nie została utrwalona, wniosła bowiem nowe wartości do recepcji tego dzieła. Ram dla Janiewicza dostarczyła muzyka Karola Szymanowskiego.

 

 Filharmonia Krakowska 102

 

Na początek zabrzmiała Etiuda b-moll op. 4 nr 3 w orkiestrowym opracowaniu Grzegorza Fitelberga. Marcin Nałęcz-Niesiołowski, prowadzący krakowskich filharmoników, stopniując dramaturgię tej miniatury dążył do kulminacji zaznaczonej dodatkowo poprzez wejście perkusji, by następnie rozładować powstałe napięcie w eterycznym pianissimo tam-tamu i smyczków. Korzeń mandragory, w kształcie którego dopatrywano się podobizny człowieka, to już afrodyzjak w dosłownym tego słowa znaczeniu.

 

Filharmonia Krakowska 101

 

Stanie się on osią intrygi fabularnej intermezza Leona Schillera i Ryszarda Bolesławskiego (po wyjeździe z kraju nakręci w Hollywood filmy z Gretą Garbo i Marleną Dietrich), w znacznej mierze utrzymanego w konwencji commedii dell’arte. A zatem Mandragora op. 43 to nietypowe opus w twórczości Szymanowskiego. Decydując się na napisanie muzyki bezsprzecznie użytkowej, kompozytor postanowił uciec się do pastiszu, w którym autor ukrywa się za obcymi stylistykami (strategia ta przypomina nieco podobne utwory Ottorino Respighiego, zestawiającego opracowania muzyki Rossiniego w balecie Czarodziejski sklepik oraz w suicie zatytułowanej od nazwiska twórcy pierwowzorów, a także miniatur klawesynowych różnych kompozytorów w Ptakach). 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART