GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzyczne „afrodyzjaki”
Strona 1 z 3
A więc środki wspomagające wrażenia sensualne, w tym przypadku muzycznej natury. Do takich należały niewątpliwie utwory, które wypełniły program koncertu Filharmonii Krakowskiej 21 października. V Koncert skrzypcowy e-moll Feliksa Janiewicza to cenny klejnot w koronie polskiej literatury wiolinistycznej, niestety, niedoceniany, przynajmniej w krajowym życiu muzycznym (szerszą znajomość zawdzięcza przede wszystkim powstałym nagraniom: Konstantego Andrzeja Kulki z Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego na współczesnych instrumentach oraz Zbigniewa Pilcha z Musicæ Antiquæ Collegium Varsoviense pod batutą Kaia Bumanna na instrumentach historycznych).
Ostatni z serii kompozycji tego gatunku, zapowiada już romantyczną wrażliwość. I solista Bartłomiej Nizioł w znacznej mierze położył nacisk na ten właśnie jego rys. Dotyczyło to między innymi pierwszego tematu Allegro moderato, którego emocjonalność bliska jest temu, co wkrótce będzie oznaczane jako appassionato (na przykład przez Beethovena, a potem Mendelssohna), a co uzyskane zostało za sprawą wprowadzenia większych kontrastów dynamicznych.
Adagio to właściwie rozkołysana romanca ze śpiewnym prowadzeniem skrzypiec. Z kolei znaczną wyrazistością odznaczał się polonezowy refren ronda w tempie Allegretto, by pod koniec powrócić, niczym wspomnienie, w ściszonej postaci. Na większą dozę wirtuozerii skrzypek pozwolił sobie dopiero w kadencji pod koniec pierwszej części oraz w epizodzie ronda. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |