GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Guillaume Tell” Rossiniego w Opéra de Marseille
Strona 1 z 4
Literacki mit Wilhelma Tella zrodził się pod koniec piętnastego wieku i od tamtej pory funkcjonuje w zbiorowym imaginarium, zachowując jednak szczególne znaczenie dla Szwajcarów. Stanowi on dla nich punkt odniesienia w poczuciu tożsamości narodowej, symbolizując niezależność, obronę podstawowych wolności i gwarancję jedności ich kraju, chociaż nie sposób nie zauważyć, że postać ta zyskała też dużą popularność za granicą.
Dzieje się tak zresztą niezależnie od tego, że wielu historyków prowadziło - i prowadzi nadal - ożywioną dysputę na temat wiarygodności rozmaitych źródeł i autentyczności przypisywanych Wilhelmowi Tellowi czynów. W dodatku, tak jak to się zazwyczaj dzieje, tak i w tym przypadku, owi historycy nie potrafili wyzwolić się od ideologicznych, politycznych i kulturalnych uwikłań i uprzedzeń. Jakkolwiek by się wszakże sprawy miały, należy nadmienić, że funkcjonują dwa wizerunki tego bohatera.
Szwajcarski naród widzi w nim wyzwoliciela spod okupacji najeźdźcy, czyli Napoleona, zaś mające bardziej polityczną wizję klasy rządzące dostrzegają w nim gwaranta wspomnianej wyżej jedności Konfederacji. Nic dziwnego, że to właśnie w osiemnastym wieku popularność Tella znacznie wzrosła, bo to wtedy napoleońskie oddziały, pod pretekstem krzewienia idei rewolucyjnych, zanurzyły Europę we krwi. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |