opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




29 styczeń 2022       


Wydarzenia

  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-288.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

32 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Guillaume Tell” Rossiniego w Opéra de Marseille

Powiedzmy zatem od razu, że reżyser Louis Désiré z tymi wszystkimi problemami nie do końca sobie poradził i że jego niespójna, niekiedy ocierająca się wręcz o niezamierzony komizm koncepcja nie ułatwia publiczności zrozumienia treści opery. Wymyślona przez dekoratora i zarazem kostiumologa Diego Méndeza-Casariego scenografia składa się przede wszystkim z dużych drewnianych sześcianów, które początkowo przykryte są wielką płachtą materiału, symbolizując góry Tyrolu. Następnie zostają ułożone jedne na drugie, mając pewnie ilustrować mury obronne pałacu Gesslera, aby wreszcie - po ich rozrzuceniu na scenie - przywoływać teren zmagań wojennych obu skonfliktowanych obozów. Dość naiwną rolę odgrywa pojawiająca się już na początku przedstawienia zielona roślina, która w miarę upływu czasu powiększa swoje rozmiary, tak jakby chodziło o sygnalizowanie nam idei upływającego czasu.

 

Guillaume Tell 4

 

Pojawia się jeszcze urna z prochami zamordowanego Melchtala, ojca Arnolda, będąca symbolem poświęcenia życia w obronie ojczyzny i groteskowo się prezentujący, przenoszony z miejsca na miejsce model statku, którym Guillaume Tell zmierza do czekającego nań więzienia, a który ostatecznie, z pomocą morskiego żywiołu, niesie go do upragnionej wolności. Irytację wzbudzał spuszczany na linie, lub na niej podciągany, blok jakiejś skały, co pewnie miało nam uświadamiać - jakby ktoś na to sam nie wpadł -  jak ciężki los jest udziałem tytułowego bohatera. Prawdziwą „wisienką na torcie” okazały się jednak być sceny baletowe, niechlujnie opracowane, bałaganiarskie i chaotyczne, których oglądanie wywoływało konsternację i szczere zdziwienie. Na szczęście tę przygotowaną z dużym wysiłkiem, zangażowaniem i entuzjazmem nową inscenizację opery Rossiniego w Marsylii ratuje jej wysoki, a niekiedy wręcz porywający poziom muzyczny. Największe zasługi w tym zakresie należy przypisać młodemu, ale już bardzo doświadczonemu dyrygentowi Michele Spottiemu, który tajniki twórczości kompozytora zgłębiał w Pesaro u boku legendarnego już Alberto Zeddy. Stojąc na czele rozmieszczonej na części widowni (ze względu na sanitarne obostrzenia) Orkiestry Opery Marsylii, Spotti porwał publiczność już w trakcie prowadzonej z polotem, lekkością i ogniem uwertury, w której każda z czterech części sugestywnie symbolizowała obecne w operze żywioły.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART